I denne artikel rejses spørgsmålet: Forsøger Jesus at kontakte os/dig? Til det er svaret: Ja. Og det afføder spørgsmålet: Hvordan?
Umiddelbart vil jeg pege på nogle forhold og mennesker, i nyere tid, hvor en forbindelse finder og har fundet sted, samt trække en tråd helt til bage til Jesu tid. Man kan med fuld berettigelse kalde disse mennesker for sandhedsvidner. Deres vidnesbyrd er af forskellige styrke alt efter deres mentale og psykiske evner, deres bevidstheds niveau, og klarheden af det modtagne. Der er også medtaget et, hvor impulserne ikke kommer fra Jesus, men fra Kristus. Det er måske et niveau højere end Jesus? Den teosofiske lære hævder: Der er flere niveauer, som de kalder planer og Hierarkier.
Jeg hævder: Jesus åbnede eller gjorde det buddhiske, atmiske og monadiske plan lettere tilgængeligt for den bevidsthed, der er tilknyttet et menneske i inkarnation. Det er symboliseret ved forhænget, der blev flænget til det helligste, andre siger forhænget faldt ned. De tre synoptiske evangelier beretter, at forhænget i Jerusalems Tempel blev flænget i to dele, fra øverst til nederst, ved Jesu død. Fysisk skete det formentlig på grund af det jordskælv, der indtraf ved Jesu død. Ifølge en videnskabelig artikel, der i maj måned 2012 blev offentliggjort i tidsskriftet Geology Rewiew, indtraf jordskælvet d. 3. april år 33. Konklusion: Jesus blev korsfæstet denne dag.
24 år i Jesu tjeneste
Jakob Lorber 1800 – 1864 var en visionær og kristen mystiker. Han blev født i landsbyen Kaniza ud af en musikalsk vinbondefamilie. Landsbyen lå dengang i Hertugdømmet Steiermark. Med Østrig-Ungarns opløsning i 1918 forsvandt hertugdømmet. I dag svare det til et område i det sydlige Østrig. Han blev uddannet lære, og virkede som huslærer. Han havde et musikalsk talent, og optrænede denne evne, for at udøve klassisk musik som violinist, samtidig med at han underviste i sang og musik. Han endte med at spille på La Scala Operaen i Milano, og var bekendt med den berømte violinist Paganini. Han læste Swedenborg og Jakob Bøhme, samt studerede astrologi. Lorber beskrev bl.a. planeten Neptuns bane fire år før planeten blev opdaget af naturvidenskaben. Han beskriver hvordan Jorden og hele solsystemet er levende væsner. Denne teori fremlægges længe før fremkomsten af Gaia-teorierne. Af samtiden beskrives han som en åben, imødekommende og ukompliceret person.
I en alder af 40 år fik han et kald under sin morgenbøn d. 15. marts 1840. Jesus kaldte ham som skrivemedium. I tiden derefter hørte han en indre stemme, der stammede fra hans hjerteregion. Stemmen han hørte, talte til ham i første person. Jakob hævdede, det var Jesus, der talte til ham. Jakob betegnede sig selv som ”Guds skriver,” og han nedskrev hvad stemmen sagde. Ved hans død 24 år senere havde han skrevet, hvad der svare til ca. 10.000 trykte sider. Kort efter han blev kaldet, stoppede han sin violinist karriere, og trak sig tilbage i delvis ensomhed. For at skaffe penge til de mest nødvendige fornødenheder gav han sang- og musikundervisning til børn i byen Graz. Af samtiden beskrives han nu som en glad og fattig mand, samt meget generøs.
Jakobs sprog var tysk, og især i det tysktalende Europa findes en del tilhængere af Lorbers skrifter og litteratur. Der forekommer ingen central organisations struktur, men små regionale cirkler eller studiekredse. Det skønnes, at der på verdensplan findes ca. 100.000 tilhængere af hans kosmologi. Hans samlede værker kaldes: ”Den nye Åbenbaring.” Hans hovedværk bærer navnet: ”Das Grosse Evangelium Johannes.” Her hævdes det, at Johannesevangeliet blev skrevet af apostlen Johannes, og påbegyndt allerede da begivenhederne fandt sted. Det hævdes, at Lorbers mission var, at tydeliggøre Bibelen, og de budskaber Jesus bragte.
Først efter Jakobs død blev hans værker udgivet. I dag er de overstat til mere end 20 sprog, men ikke til dansk. En artikel i magasinet Den ny Verdens Impuls beretter kort om Jakob og hans litteratur. Mellem Jakob og Martinus og deres litteratur findes flere lighedspunkter. Det gælder reinkarnation som en fundamental nødvendighed for livets gang, sammen med en åndelig udviklingscyklus gennem mineral, plante, dyre og menneskeriget. Plus meget mere. Hvad oplyses ikke til bladets læsere, og da Jakobs litteratur ikke findes på dansk, bliver det ved disse udsagn. Kilde: Magasinet: Den ny verdens Impuls, maj 2000, side 40.
Det interessante og påfaldende er: Lorbers liv og kosmologi kan anskues som en forløber for Martinus åndsvidenskab. Det gælder; hvad angår tilblivelsen af deres lære i form af et kald, dele af det deres læres indhold, deres livsforløb, og især eftertidens måde at kommunikere deres ideer og lære på. Ingen centrale kirkesamfund, sekteriske bevægelser eller anden central styring. Dette føre frem til spørgsmålet: Hvem er Martinus?
60 års tjenestearbejde for Kristus
Den danske mystiker, forfatter og vismand Martinus f. 1890 død 1981 havde Kristusbevidsthed eller kosmisk bevidsthed, som han selv foretrak at kalde det. I sine bøger beskriver han en døende kultur på jorden – krigskulturen, kontra fremtiden – menneskeriget. Han var i ordets egentlige betydning mystiker og samtidig logisk. Ordet mystiker er brugt i betydningen, et menneske der går ind for eller oplever mysticisme. Det vil sige, en der oplever en ekstatisk sammensmeltning med Gud eller en guddom. Martins oplevede netop en bevidsthedsmæssig sammensmeltning med Kristus. Da Martinus var 30 år, fik han et kald under en meditation, hvor han mediterede over begrebet Gud.
Selv kaldte han det en ilddåben, om den skriver han: Pludselig, uden ret at ane hvorledes, befandt jeg mig i en tilstand, hvor det forekom mig, at jeg var stedet for noget umådeligt ophøjet. Et ganske lille lydende punkt kom til syne i det fjerne. Et øjeblik var det forsvundet. Men i næste sekund var det atter synligt, men var da kommet meget nærmere. Jeg kunne nu se, at lyset hidrørte fra et Kristuslignende væsen, hvis detaljer fremtrådte i blændende hvidt lys med blå detaljer. Lyset var så intenst og levende, at det mindede mig om en stjernekaster, man anvender ved juletræerne. Kun var åbenbaringens stjerne meget, meget mindre, men til gengæld umådelig meget talrigere. Der indtrådte atter en pause, hvor jeg ligesom befandt mig i mørke. Men så oplyste skikkelsen atter plateauet. Jeg så lige ind i en skikkelse af ild. Et Kristusvæsen af blændende solskin bevægede sig nu med armene løftet til omfavnelse lige hen i mod mig. Jeg var fuldkommen lamslået. Uden at kunne afstedkomme selv den mindste bevægelse stirrede jeg lige ind i dette strålende væsens bælteregion, der nu var lige ud for og på højre side af mine øjne. Mens skikkelsen fortsatte sin bevægelse og i næste øjeblik gik den lige ind i mit eget kød og blod. En vidunderlig ophøjet følelse betog mig. Lammelsen var forbi. Det guddommelige lys, der således havde taget bolig i mig, gav mig evne til at se ud over Verden. Og se! Kontinenter og have, byer og lande, bjerge og dale lå badet i lyset fra mit indre. I det hvide lys blev jorden forvandlet til ”Guds Rige.”
Du kan læse mere om denne hændelse, der forandrede Martinus for resten af hans liv, i hans bog: Omkring min missions fødsel. Citatet er fra side 52/54. Denne bog er en del af Det Tredje Testamente, som Martinus kalder sine samlede værker.
Martinus litteratur falder ind under den kristne mystikerlitteratur. Samlebetegnelsen for hans litteratur: Det Tredie Testamente. Han er så nytænkende, at formentlig ingen af dagens praktiserende kristen eller teolog vil betegne hans litteratur som kristen. Flere i Martinus bevægelsen mener ikke, han var mystiker. De hævder: Han var af-mystiker, en der ville afmystificere det uforklarlige. Det ville han også, for det var hans livsopgave, at forklare det uforklarlige så det blev forståeligt for mange mennesker. I hans litteratur udlægges Kristus mystikken på en ny og helhedsorienteret måde. Han formåede, at videnskabeliggøre Kristi ord via sine analyser og symboler. Ret beset var Martinus også en stor profet – mega stor. Det Tredje Testamente rækker 2.500 til 3000 år ud i fremtiden.
Martinus var om nogen sin egen videnskilde. Han forstod at kombinere sine usædvanlige mange transpersonlige oplevelser med sund fornuft. Ud af det fremkom hans lære, de kosmiske analyser. De fremstår som et åndsvidenskabeligt projekt, og et komplet esoterisk verdensbillede. Nogen kalder det: Et vindue til evigheden. Alle Martinus bøger udtrykker nytænkning af høj kvalitet. De indeholder symboler, der er unikke, af usædvanlig høj kvalitet, og et stort plus for visuel forståelse af hans forfatterskab. Hans analyser er logiske, men ikke let tilgængelige. For fremtiden vil Martinus litteratur formentlig få stor betydning for menneskers holdninger, deres livsfilosofi og virkelighedsopfattelse. Her følger et ultra kort udpluk af Martinus citater:
– Man skal få folk til at elske sig, til at holde af sig. Det har jeg gjort ved, at jeg altid har holdt af mennesker, også før jeg fik denne åndelige bevidsthed.
– Det er klart jeg har oplevet kosmisk bevidsthed i tidligere liv, og jeg har også senere fået oplysninger eller impulser om, at jeg er programmeret til denne mission i en tidligere tilværelse. Jeg har ikke lært noget som helst af denne her. Det er alt sammen kommet igennem mig fra oven. Men jeg må sige, at det ikke er noget, jeg har opfundet. Mine analyser er evige realiteter. Man kan blive modtagelig for dem, og de kan komme ind i ens bevidsthed, man kan åbenbare dem, man kan leve sit liv efter dem, og blive til glæde og velsignelse for sine omgivelser.
– Man skal ikke være ond, man skal ikke være jaloux, man skal ikke myrde, man skal ikke føre krig. (Det dræbende princip skal lægges bag os.) Den nye verdenskultur vil være baseret på, man skal tilgive, tilgive og atter tilgive. Man må skabe lys og kærlighed omkring sig. Man må være en sol for sine omgivelser. Det er den hurtigste vej til de højere evner. Citaterne er fra Magasinet: Den ny Verdens Impuls. Blad nr. 1. 1997. Artiklen: Kristi genkomst – talsmandens komme.
Gennem sine kosmiske analyser hævder Martinus bl.a.: Reinkarnation er en logisk nødvendighed, ingen mennesker fortabes, dagliglivet er en læreproces, kærlighed og Gudsriget er uløseligt forbundet, tilgivelse er en afgørende og central handling for alle mennesker og Jesu kærlighedsbudskab skal virkeliggøres i praksis, det er ikke nok at tro.
Martinus er også medtaget her, fordi man med rette kan hævde: ”Kristendommen begyndte med Jesus, og den fortsatte for alvor med Martinus – religion i bevægelse. Samtidig er Martinus lære en del af åndsvidenskaben, der vil danne grundlag for en ny verdenskultur, af andre kaldt en ny verdensreligion.
Så hvor Jakob Lorber var Jesu skriver, var Martinus Kristus skriver. Det rejser spørgsmålene: Hvad er forskellen på Jesus og Kristus? Er der nogen forskel på dem? Hvem er de, og hvad betyder de for os i dag?
Jesus og Kristus
Troen på, at personen Jesus af Nazaret har bragt Guds endelige frelse til menneskene, er den grundlæggende forudsætning bag alle de nytestamentlige skrifter, ja bag enhver form for kristendom. Samtidig med, at han dermed får en guddommelig karakter, fastholder Det Nye Testamente, at han levede et jordisk liv underlagt den menneskelige tilværelses vilkår. Det er denne dobbelthed, der kommer til udtryk i den almindelige benævnelse Jesus Kristus. Citat: Gads Religionsleksikon 1998, side 368.
Ifølge ovennævnte citat så var/er Jesus og Kristus en og samme person. Går vi nu til den teosofiske lære, så giver den en anderledes forklaring om fænomenet Jesus/Kristus. Her hævdes det:
– Kristus var den første fra vor jords menneskehed, der nåede målet individualisering. Kristi udvikling gik så hurtig, at han på den atlantiske tid befandt sig på prøvestadiets vej. Set ud fra evolutionens synsvinkel var Kristi hurtige udvikling fuldstændig uden sidestykke. En så hurtig udvikling er aldrig blevet gentaget, skønt der i dag på planeten lever mennesker, som nu er begyndt at udvikle sig med lignede hastighed.
– Verdenslæreren er det store væsen som de kristne kalder for Kristus; han kendes også i Østen som Bodhisattvaen og som herren Maitreya…
– Kristus har i to tusinde år været den øverste leder af den usynlige kirke, det åndelige Hierarki, bestående af disciple fra alle trosretninger…
– Intet menneske er nogensinde blevet frelst af teologi, men kun af den levende Kristus; ved
hjælp af den vågnede kristusbevidsthed, som findes i ethvert menneskes hjerte…
Den teosofiske lære fremstiller Jesus som en Mester, på linje med flere andre Mestre. I de tre år Jesus var aktiv, fra dåben i Jordanfloden og til hans korsfæstelse, var han et redskab for Kristus. Citaterne er fra bogen: Stof til eftertanke, af Alice A. Bailey, siderne 297/301.
Som det fremgår af denne lære, så er Jesus og Kristus ikke et og samme, eller er de?
Der er også en anden mulighed: Personen Jesus var en inkarnation af verdenslæren Kristus. Et højtstående eller guddommeligt væsen der inkarnerer på jorden, for med sin lære og eksempel at vejlede mennesker. Man kan også kalde det en inkarnation af gudsprincippet. Udtrykt i moderne teosofiske termer: I skikkelse af Jesus tog Kristus et brush-up kursus på Jorden. Samtidig banede han vej for et nyt og højere niveau for fremtidig indvielse af sjæle. Nu vil nogen måske spørge: Finn, hvad mener du nærmer med et brush-up kursus, det omtales ikke i den teosofiske lære?
Fra en sjæl første gang har et legeme i inkarnation på Jorden, og til sjælen har taget femte indvielse er der forløbet flere tusinde år og mange liv. Efter en periode, hvor en sjæl har været fri for at sende et legeme i inkarnation vender det højere selv atter sit fokus mod det jordiske, og tager en ny inkarnationsrunde på ca. 3000 år. En runde hvor de enkelte liv vil følge hinanden med korte intervaller. Det er også en periode, hvor der arbejdes for en overordnet opgave. Efter lange tider følger en ny runde på måske tre liv, og til sidst en ”runde” på et liv. Det er det jeg mener med brush-up kursus for tidligere Mestre, der i fordums tider gik gennem indvielses porte for første gang. Nu gentager de indvielserne på et højere og højere niveau – spiraludvikling. Det må heller ikke glemmes, hele jordens indvielses system gennemgår også en form for udvikling. Alt forandre sig, og er i bevægelse.
Hvis man betragter skikkelsen Jesus, og sammenholder det med teosofiens teori om, at han i livet som Jesus to fjerde indvielse, er der noget der ikke stemme. Skikkelsen Jesus er atypisk for en der tager fjerde indvielse. Jeg tænker her på alle hans mirakler, super healinger og opvækkelse af døde, hans ord som de skildres i Det Nye Testamente og andre steder, samt det helt specielle: Han opstod. Jesus havde en række evner, som få eller ingen andre har udvist. Udover det, så grundlage han med sit liv en ny religion. Om Kristus brugte et eller tre liv på dette projekt, skal være usagt. Jeg tror; han brugte tre liv på det projekt, som har involveret rigtig mange sjæle. Alt dette er selvfølgelig ud fra, at man ikke affærdiger Jesu handlinger som myter. Det er for let, at affærdige noget man ikke kan forstå som myter. Andre vil måske hævde: Hans gerninger skal ikke tages for givne, men forstås symbolsk. Alle hans gerninger kan tolkes symbolsk, ja. Samtidig kan de, eller nogen af dem, jo godt have fundet sted, nogenlunde som beskrevet i Det Nye Testamente. Mirakler er blot hændelser, vi for tiden ikke videnskabeligt kan forklarer. Den gamle filosof og kirkefader Augustin 354/430 udtrykte det på en genial måde: ”Et mirakel sker ikke i modstrid med naturen, men i modstrid med, hvad der af naturen er os bekendt.” Disse ord er den dag i dag stadig aktuelle.
Her er yderligere to argument, der støtter overnævnte udsagn.
– Teosofiens teori om, at Jesus tog 5 indvielse i skikkelse af Apollonios af Tyana, er tvivlsom. Se artiklen: Alternative teorier om Jesu virke. Her er indicier på, at Jesus ikke tog femte indvielse i skikkelse af Apollonius.
– I bogen ”Gral” opremser forfatteren og mystikeren Lars Muhl i appendiks D. Jesu inkarnationer. Her er livet som Jesus nævnt som den sidste inkarnation. Han hævder også, at Jesus i et tidligere liv var Zarathustra.
Nok om det. Kort sagt så handler frelse om oplysning og bevidsthed – Kristusbevidsthed. En evolutionær udvikling af det enkelte menneskes bevidsthed liv efter liv. Det handler om visdom formidlet gennem et åbent hjertecenter eller sagt på en anden måde, livsvisdom formidlet med kærlighed.
Om Kristus udtaler Seeren, der er kendt fra flere af forfatteren og mystikeren Lars Muhls bøger: ”Kristus er en universel bevidsthed som også ligger i vores kode. Kristus er et valg. Kristus består af tre ting. Først som uerkendt energiform, noget mørkt. Dernæst som erkendt energiform, noget meget lyst, og til sidst, øjet, som ser. Kristus er adgangen til det jordiske liv. En bevidsthedsport. Kristusbevidstheden er oprindeligt uden for universet, og står derfor over det begreb, vi kalder Gud. Ligesom Gralen. Kristusbevidstheden er at finde i os, hvis vi vil. Der er noget der… lad mig se, ja … altså de tre faser, det lyse og det mørke, og det at ville se. Ægypterne havde også øjet. Og da jeg var på Montsegur, fik jeg lov til at se Øjet, der ser alt. Det er igen en helt anden form for synsevne end den clairvoyante. Citat fra bogen ”Seeren fra Andalusien, mindeudgaven side 297.
Var Jesus Kristus?
Christopher M. Bache der har været professor i religiøse studier ved Youngstow State University i Amerika, og har beskæftiget sig med bevidsthedsforskning og transpersonlig psykologi gennem 30 år, skrive om denne problemstilling i bogen Reinkarnation:
”Jesus var Kristus. Hans virke var et sandhedens virke; hans mission drejede sig om genløsning, det at få mennesker til at vende tilbage til Gud. Intet angående reinkarnation er uforeneligt med at tillægge Jesus en afgørende rolle i historien. En kristologi, der omfatter reinkarnation, ville imidlertid have en tendens til at betragte Jesus som værende forskellig fra os, dog ikke med hensyn til art, men med hensyn til grad. Han er en inkarnation af guddommelighed, sådan som vi alle er det, men i en meget mere radikal grad end os, og har derfor påvirket historien meget mere. Han er en prototype på menneskets udvikling, der for os afslører grundlæggende sandheder om vores egen guddommelige/menneskelige natur. En sådan kristologi ligger på kanten af, men stadig inden for de ortodokse kristologiers repertoire. Mens reinkarnation ikke udelukker, at man giver Jesus en enestående status eller rolle i historien, går tendens af reinkarnationsfølelser klart i retning af at anerkende Jesus som en blandt en lille håndfuld højt udviklede væsner, der endog kan opfattes som inkarnation af selve guddommen. Princip, der hver på en enestående måde er afstemt med deres respektive kulturer og kollektivt ændre den menneskelige historie retning hen imod genopdagelsen af Gud i os.” Citat fra side 179 i bogen Reinkarnation.
Jesus kalder
I Mesterens Lys er navnet på et fællesskab af kvinder og mænd, der har ”fundet” Jesu lys af renhed, kærlighed og visdom. De samles om Mesteren Jesus Kristus på samme måde, som disciplene i fordums tid sad ved mesterens fødder, eller vandrede med ham. De lære om ham gennem Bibelen, og ved mange af deres møder deler de inspirationer fra Mesteren, og billeder fra Gud. IML ønsker også at bygge bro mellem kirken og åndeligt søgende mennesker, der som dem er optaget af, at finde helhed i verden. De tilbyder et fællesskab mellem enhver, som længes efter healing af jorden og menneskeheden.
IML har også en opgave i selve Folkekirken i form af et kald til åndelig fornyelse og genopdagelse af kirkens spirituelle traditioner, nye former for åbne gudstjenester og fællesskabs former, herunder retræter og åndelig vejledning, samt arbejde for en forståelse i kirken for åndeligt søgende mennesker, og for en forståelse af de nye former for spiritualitet. IML er et moderne fællesskab af Jesu Kristus disciple, der er forankret i nærvær af Kristi legeme, der hvor mennesker fra kirken og den nye åndeligheds mennesker mødes. Stedet og formen afhænger af lokale forhold. De er til stede på messer, festivals, retræter og pilgrimsvandringer for at udtrykke Jesu disciples fællesskab.
Grundlaget for IML´s arbejde er Folkekirkens bekendelsesskrifter, og arbejdet sker i økumenisk åbenhed. De arbejder med flere former for bøn, herunder healende bøn og forbøn for syge. Velsignelse, retræter og meditationer indgår også i deres arbejde. Det samme gør forskellige former for tjeneste, lys kurser og lysarbejde, indføring i kristen spiritualitet, og træning af den lyttende discipel. Kurset kaldes den lyttende kirke. Sjælesorg og åndelig vejledning samt forskellig former for healing, gør de meget ud af.
Præsten, Ole Skærbæk Madsen der er leder af IML udtaler om deres arbejde: ”I dag er IML dybt engageret i at møde åndeligt søgende mennesker i deres egne sammenhæng, og i at vandre sammen med dem i en fælles åndelig søgen – og herunder at dele erfaringer fra vort samvær med Mesteren Jesus Kristus.”
Nogen vil måske spørge, hvem er Ole Skærbæk Madsen?
Han er født i København i 1947. Han er teolog, og har virket som præst i Folkekirken gennem 24 år, sidst i Betlehems Kirken på Nørrebro i Købehavn. Han forlod embedet som sognepræst, for at arbejde for mødet mellem den kristne kirke og vor tids nye spiritualitet. I dag er han ansat i missionsselskabet Areopagos. Hvor han arbejder for udbredelse af Christfulness. Han beskriver det som at være fyldt eller mættet af Kristus, omgivet og helt gennemtrængt af Kristus. Det kan også siges på denne måde: Kristus med mig – Kristus i mig – Kristus i dig – Jeg i Kristus.
I Mesterens Lys, som det fremtræder i dag, blev til efter en åbenbaring som præst, Ole Skærbæk Madsen fik en sommerdag i 1994. Han befandt sig i et sommerhus i Nordsjælland på ferie med sin familie. Han var frustreret over de ny religiøse bevægelser, han oplevede omkring sig. Han forstod ikke, hvorfor mange mennesker gennem new age miljøer søger lyset, men efter hans mening dermed vælger mørket. Stående udendørs i solskin henvender han sig i en bøn til Jesus, og klager sin nød. Som respons toner Jesus frem. I den næste time får han af Jesus overdraget hele konceptet for I Mesterens Lys. Det gælder navnet på møderne, deres indhold, annoncetekster, udsmykning af lokaler, steder hvor møderne skal afholdes mm. Det bliver også lovet ham, at Jesus vil være til stede ved hvert et møde, og at han vil formidle budskaber til mødets deltager gennem Ole. Jesus sagde til ham: ”Du vil opleve, at dogmatikken bliver til i mine ord gennem dig, når du taler til mennesker i New Age Miljøer.”
De store kontaktsteder for IML, i forhold til New Age Bevægelsen, er de mange: Krop, sind og ånd helsemesser. I København, Aarhus, Ålborg og Odense er de massivt til stede med store stande. Det sker i et tæt samarbejde med andre kirkelige organisationer. Når man betragter deres stand på Mystiker Messen i København anno 2012, minder den meget om andre stande med sine mange stærke og farverige symboler. På deres store stand kan man købe Bibelen og anden kristen litteratur, Cd’er og tilmelde sig kurser, blive healet, få en åndelig samtale eller modtage sjælesorg, få en snak om pilgrimsvandring og et tilbud om samme, eller nyde en kop kaffe i deres samtalecafe, så det gør jeg. En ledig stol findes, og fluks skænker en dame en kop kaffe. Vi får en samtale om hendes syn på Luthersk kristendom, kontra mit mere kontroversielle syn.
Hun er flink og veltalende, men samtidig urokkelig overbeviste om sandheden i de kristne dogmer. Hun lukker af for al påvirkning eller mulig bevægelse, når jeg snakker om karma eller reinkarnation, eller anskuer Jesu virke, på en anden måde end den hun fremlægger. Under samtaler får jeg en fornemmelse af, at snakke med en hermetisk lukket dør – panserkristendom. Standen forlades, med en tak for kaffe, og køb af bogen: Ny Testamentlige Apokryfer.
Især på to områder skiller IML sig holdningsmæssigt ud fra stort set resten af udstillerne. Karma og reinkarnation er ikke noget, der forekommer. De 10 der passer standen, tror kun på et-livs-teorien. I årenes løb har jeg tit lagt turen omkring deres stand, fået en kop kaffe og en snak, også med Ole i sine farverige og biskoppelige gevandter. På flere måder minder han mig om Asger Lorentsen, der grundlage kursuscenteret og det spirituelle fællesskab Den Gyldne Cirkel. Det gælder både fysisk og på flere holdningsmæssige områder. Altså lige undtagen de to før nævnte og så princippet om emanation. Det at mennesket opfattes som en del af det guddommelige, at alt bliver til ved udstrømninger fra Gud.
Ole er ikke afvisende over for oplevelser af tidligere liv. Han hævder, de stammer fra det kollektive ubevidste. Det man oplever, er ikke fra ens egne tidligere liv. Oplevelserne stammer fra en anden persons liv, og dukker op i ens bevidsthed via en forankring i det kollektive ubevidste. Han taler om en fælles menneskelig hukommelsesbank, hvorfra en oplevelse fra et tidligere liv stammer. Der er altså ikke tale om genfødsel i nye kroppe. IML´s teologi er kristendom i nye klæder, hvor det er muligt for kristne, at opnå en ny og dybere indsigt i deres tro. Som jeg ser det, så er Ole Skærbæk Madsen er en af Jesus lysarbejdere og disciple. For ham er Jesus og Kristus et og samme væsen. Kilde bogen ”I lysets tjeneste,”
Jesus helbreder efter sin død
Det hellige ligklæde i Torino Domkirke er den katolske kirkes helligste relikvie. Det er langt mere end det. Hvis man anskuer ligklædet som en visitkort, er det verdens bedste og mest avancerede. Tænk en gang: Et stykke hørklæde der er ca. 2000 år gammelt, bære to billeder af Jesus, har været ude på en lang rejse, været udsat for to ildebrande, og det er stort set stadig intakt. I perioder har det været udstillet, og pilgrimme strømmede til. Mange er angiveligt blevet helbredt for alvorlige sygdomme i mødet med ligklædet. Til dette er at sige: I sig selv er ligklæde et mirakel.
Gennem ca. 30 år har nutidens videnskab, og nogle af dens forskere undersøgt ligklædet på kryds og tværs. Det førte til ny viden på flere fagområder. Samtidig fandt man passionshistorien, som vi kender den fra Det Ny Testamente, gengivet på ligklædet. En unik og original genfortælling ikke i ord, men i to konkrete billeder, der ikke var gjort af menneskehænder. En 2000 år gammel hændelse der igen blev verdens aktuel – forunderligt.
Trods forskernes ihærdighed og store faglige kunnen, rummer ligklædet fortsat flere mysterier. Ligklædet opbevares nu i et top sikret skrin, men selve klædet kan ikke beses. Næste gang det bliver muligt for offentligheden at se selve ligklædet er i 2025. Denne beslutning er truffet i Vatikanets top. På mig virker det aldeles urimeligt. Tænk: Hvis ligklædet igen kunne helbrede og heale syge, i stedet for at ligge hengemt i en smuk kiste. Undskyld, opbevaret i et smukt skrin, i en endnu flottere katedral. Men til hvad nytte?
I de perioder hvor ligklædet var offentligt tilgængeligt helbredte Jesus uden at være til stede, alligevel var han der – forunderligt. Nok om det. Du kan læse mere om ligklædet i artiklen ”Jesus biografi.” Den er placeret under bjælken religiøsitet.
Jesus healer gennem enkeltpersoner
Ikke nok med at Jesus healer via hans ligtæppe eller billede, han stiller også sin kraft til rådighed for healere, der arbejder i hans navn. Der er flere måder at være til stede på, uden at være der. Her skal omtales to personer, der er kendte i Danmark for deres healings arbejde i Jesu navn:
Mirakelhelbreder Charles Ndifon
Hvem er Charles Ndifon, der angiveligt har helbredt syge i tusindvis? Han er født i Nigeria i 1969, og er den yngste ud af en søskendeflok på 14. Han er opvokset med den romersk-katolske kirke, som familien tilhørte. De gik i kirke dagligt. På hverdage skete det klokken fem om morgnen og om søndagen gik de til højmesse. Om denne periode udtaler Charles: ”Jeg ville være præst – men i virkeligheden var Gud et fuldstændigt mysterium for mig, og jeg havde ikke noget personligt forhold til Jesus.” Citat fra bogen: Åndens magt – helbredelse ved bøn, side 103.
Hans far havde et højt embede, og Charles fik, som sine søskende, en høj uddannelse. På universitetet kom han i kontakt med unge kristne som ikke blot troede på kristendommen. Nej, de levede den. For dem var Jesus ikke kun en historisk person eller mytisk guddom, han var en levende realitet i deres liv. De følte han stadig levede, og var en god ven.
På et tidspunkt bryder Charles med den katolske kirke, da hans bror dør. Han kom sammen med protestantiske kristne, og så ville den katolske kirke ikke begrave ham. Det skete med begrundelsen: Han var ikke mere en praktiserende katolik. Dette kunne Charles slet ikke acceptere, så han brød ud af sine gamle holdninger, og lyttede til andre kristne. Det gik for alvor op for Charles, at det handlede om Jesus i hans hjerte – kristusbevidsthed.
I 1987, kort før Charles er færdig med sit ingeniørstudie, møder han Jesus, og oplever ham lyslevende foran sig: Charles så ind i Jesu kærlige øjne, og Jesus sagde: ”Forkynd evangeliet. Bliv ikke indfanget af doktriner. Bliv ikke optaget af andre ting. Fortæl om de gode tinge, jeg har gjort for dem. Jeg vil være med dig. Ingen sygdomme vil kunne stå dig imod. Ingen dæmoner vil kunne stå dig imod. Hvis du kan få folk til at tro på mig, så er der ingenting, som vil være umuligt. Fortæl de gode nyheder!”
Derefter gik Jesus lige ind i ham, så Charles krop føltes som glødende kul, og han faldt om, som var han død – og græd i timevis. Citater fra Åndens magt, side 107/108.
Efter denne dybe berøring og bevidsthedsændring var Charles liv ændret. Han kunne helbrede folk ved Jesus kraft. I to år rejste han rundt i Nigeria og helbredte landsmænd. På et tidspunkt hørte han en indre stemme sige: ”Tag du til USA og vis dem at evangeliet også virker der!” Så det gjorde han. Citater fra Åndens magt, side 111.
I USA studerede Charles datalogi og afsluttede sin uddannelse. En kort periode arbejdede han i en IT Afdeling i en Bank i New York. I denne periode samlede der sig en gruppe omkring ham, og rygtet løb om hans helbredelser. Charles droppede sit arbejde. Han blev evangelist og mirakelhelbreder på fuld tid og uden fast løn. Han begynder at rejse verden rundt, og gør det stadig. Ham og hans tilhængere lever af de penge der bliver indsamlet ved deres møder, hvor mennesker bliver helbredt. Nogen steder giver det overskud. Når de rejser i Afrika og Indien giver det underskud, men det bekymrer ikke Charles. Som han udtaler: ”Når Gud giver dig en opgave, så sørger han også for forsyningen.” Citater fra Åndens magt, side 112.
Til dato har Charles angiveligt helbredt i tusindvis af mennesker. Charles har også været i Danmark flere gange. Han blev landskendt via tv udsendelsen ”åndernes magt.” Her helbreder han angiveligt en mand med en kronisk og dokumenteret øjensygdom. På skærmen kan man følge hovedpersonen, og hans mirakuløse helbredelse. Bagefter bliver helbredelsen dokumenteret af en læge. I bogen Åndens Magt, er et helt kapitel om denne hændelse, med flere opfølgninger år efter selve helbredelsen. Under et interview bliver hovedpersonen spurt: ”Er du stadig sikke på, at det var et mirakel?”
Svaret lyder: ”Ja, jeg kan ikke se andre forklaringer. Selv om det skulle være en spontan helbredelse, hvorfor skulle den så ske lige på det tidspunkt – og i løbet af 5 minutter. Jeg ser ikke andre forklaringer.” Citater fra Åndens magt, side 31.
Når dette er sagt, så er der også et kapitel i bogen, hvor det tages op: Hvorfor ikke alle bliver helbredt? Hvorfor ikke alle helbredelser holder i længden?
I bogen konkluderes det:
– Helbredelser i Jesu navn finder sted i dag i Danmark. Eksemplerne er for mange og for overbevisende til at de længere kan bortforklares.
– Helbredelser sker ikke kun, hvor Ndifon er til stede, men kan ske overalt hvor man barnligt tror på Jesus og handler på samme måde. Og der findes allerede flere danskere, som praktiserer dette.
– Helbredelser i Jesu navn er ikke en moderne specialitet, men en naturlig del af urkristendommen, som er gået tabt i moderne teologi og kirkeliv. Derfor er mange af vore kirker åndsforladte og kraftløse.
– Troen er en afgørende forudsætning for at opleve kristendommens kraft. Ført, når man handler i tro, opfyldes løfterne.
– En del bliver ikke helbredt. I hvert fald ikke i første omgang. Men der findes ikke en fælles årsag til dette. Og selv om et menneske ikke umiddelbart oplever helbredelse, kan det godt ske forsinket, eller ved senere forbøn.
– Der er fortsat meget, vi ikke forstår eller kan lave teologi på.
– Guds ånd er fortsat den suveræne uberegnelige faktor.
Citater fra Åndens magt, side 213. Andre brugte kilder: Den ny verdens Impuls: Blad nr. 2. maj 2001. & nr. 4. dec. 2002.
Kaldet af Jesus via et mirakel på en motorvej
Hvem var det, der blev kaldet på en autobane i Tyskland? Det var Hans Berntsen. På en skøn og varm sommerdag i juli 1980, var Hans og hans familie på vej hjem fra en ferie i Sydfrankrig. På motorvejen nær Flensborg blev familiens bil torpederet af en tankvogn, der kørte 103 km. i timen. Chaufføren var faldet i søgn. Lastbilen ramte deres bil, og den og deres campingvogn ud i autoværnet. Her blev de skubbet ca. 200 m. baglæns hen af autobanen, med det resultat at deres bil og campingvogn blev totalt smadret.
Ud af bilvraget kravlede Hans Berntsen, hans kone og to børn helt uskadet. Hurtigt nåede politiet frem, og fik afspærret motorvejen. En del af deres bagage og campingudstyr lå spredt på ud motorvejen. Så efter at de havde sundet sig, begyndte de at samle bagage og udstyr sammen. Midt på motorvej, sammen med noget bagage, lå et lommetestamente. Det var opslået på Markus. 13. 33/37. Jesus lignelse om den: Årvågne tjenere.
”Tag Jer i agt, hold Jer vågne! For I ved ikke hvornår tiden er inde. Det er ligesom med en mand, der skulle rejse til udlandet; han forlod sit hus og gav sine tjenere fuldmagt, hver enkelt sin opgave, og dørvogteren pålagde han at våge. Våg derfor, for I ved ikke, hvornår husets herre kommer, om det bliver om aftenen, eller ved midnat eller ved hanegal, eller ved daggry; lad ham ikke finde jer sovende, når han pludselig kommer. Hvad jeg siger til Jer, siger jeg til alle: Våg!”
Hans Berntsen, hans kone og familie tog det som et kald, og ændrede deres tilværelse. Hvem nærmere er Hans Berntsen?
Han er født 3. okt. 1945 i Tranum, Hanherred, og opvokset samme sted, som den yngste af en søskendeflok på fire drenge. Hans far drev en forretning, hvor der blev solgt cykler og knallerter, samt reparation af samme. Faderen var også søndagsskolelære i baptist menigheden i Brovst, så fra barnsben var Hans bekendt med bibellæsning.
Hans forlod skolen i Brovst med en præliminæreksamen, og kom derefter i lære hos en lokal købmand. Det var en gammeldags købmandsgård, en blandt landhandel. Hvor der blev solgt dagligvarer, isenkram, benzin, petroleum, trælast, og til købmandsgården hørte også et øldepot. Da læretiden var udstået, aftjente Hans sin værnepligt i Søværnet. På rekrutskolen i Auderød meldte han sig til tamburkorpset. Som han selv udtaler: ”Det var skønt at sidde i en opvarmet kælder og øve med andre musikere. I stedet for at trave og løbe rundt på de Nordsjællandske veje og marker i al slags vintervejr.”
Efter 2 måneders behagelig rekrut tid skulle Hans søge videre tjeneste i Søværnet. Han ville godt ud og sejle, og endte på Søværnets skoleskib Ægir. Det var en spændende tid, med besøg i adskillige lande fra Italien i syd til Skotland og Norge i nord. Efter det fulgte flere år i forskellige forretninger som Kvickly, bolighuset Aulin, Ikea, og i 1972 endte han som varehuschef for Bilka i Aalborg. Så fulgte forskellige direktør job, og han endte som direktør for en del af Volvo i Danmark. Sideløbende med sit erhvervsarbejde begyndte han at arbejde med healing ved forbøn. I jan. 1982 holdt Hans og Inge Berntsen Deres første møde. Det skete i Aalborg Hallen, hvor der mødte 1600 borger op fra Aalborg og omegn, for at høre og møde Hans og Inge. På mødet fortalte de om Jesus, og helbredte folk ved forbøn, deraf kom navnet mirakelhelbrederen.
Her i skrivende stund anno 2013 arrangerer Inge og Hans fortsat møder hvor de beretter om Jesus og helbreder folk. Det sker ved møder rundt i Danmark, og tit i samarbejde med lokale menigheder. Kristent Centrum i Aalborg danner nu ramme for Inge og Hans arbejde. Siden begyndelsen i 1982 har de angiveligt helbredt tusinde af mennesker, samt gjort Jesu levende i langt fleres bevidsthed.
Ved en rejse med 45 personer til det hellige land i 1995 indtraf en smuk oplevelse. Dem der ønskede at blive døbt i Jordanfloden, hvor Johannes Døberne forrettede dåb, kunne blive døbt her. 9 af deltageren ville godt døbes. Under dåbshandlingen kom der svævende en hvid due hen over dem. I Mattæus Evangeliet berettes: ”I samme øjeblik Jesus steg op af vandet, åbnedes Himlen over ham, og Guds Ånd kom ned som en due.” Det var en stærk oplevelse, hvor 2000 år blev til et nu. Her i 2013 arrangeres stadig rejse til Bibelens Land for at sige ja til Jesus, i hans ”eget” land.
Det lå ikke i kortene, at Hans Berntsen skulle blive en kristen mirakelhelbreder. Eller gjorde det? Lige så stor succes han havde og har i erhvervslivet, lige så stor succes har han i sit arbejde med forbøn og healing. Personlig vil jeg sige: Hans succes er langt større i sidstnævnte arbejde. Succes i erhvervslivet er mange beskåret i forhold til succes med healing, det er kun yderst få beskåret. Samtidig må der ligge en enorm tilfredsstillelse og langtidsholdbar lykke, når man hjælper og tjener andre mennesker – næstekærlighed i arbejdede. Kilde bogen: Et helt nyt liv, af Hans Berntsen.
Det skal tilføjes, at flere journalister, teologer og præster er skarpe og stærkt kritiske modstander af disse to healer. De har især taget sager op, hvor en healing ikke lykkedes, og så generaliserer de ud fra det. Nogen af dem påstår direkte: Der er humbug og svindel med i de tos arbejde med healing. Til det vil jeg sige: Der er alt for mange dokumenterede helbredelser til, at man kan betegne deres arbejde på ovennævnte måde. Begge indrømmer jo også, at det ikke er alle, de kan helbrede. Jeg syntes, man skal fokusere på de mange som bliver helbredt. Jeg kan udmærket forstå de syge, der møder op, og som ikke bliver helbredt, eller dem hvor deres sygdom vender til bage i tiden efter mødet med en af de to healere. Det må være en næsten ubærlig skuffelse, hvor nogen bliver negative eller bitter, og så er en kritisk journalist eller præst et villigt redskab.
Nu kunne nogen spørge: Finders der andre måder at møde Jesus/Kristus på?
Jeg vil godt nævne en person, nemlig den Amerikanske borgerretsforkæmper, Martin Luther King. I en periode modtog han mange hadebreve og dusinvis af truende telefonopkald dagligt. De var ikke kun rettet mod ham selv, men også mod hans kone og datter. Han begyndte at tvivle på sine egne evner, og overvejede at give op og flytte fra Birmingham, Alabama. På et tidspunkt indrømmede han for sig selv sin store følelse af magtesløshed. Da hørte han en indre stemme fra Jesus Kristus, der sagde: ”Martin Luther kæmp for retskaffenhed, kæmp for retfærdighed, kæmp for sandhed. Og se, jeg vil være med dig helt til verdens ende.”
Det at Jesus Kristus lovede, at han ikke ville svigte Martin Luther, fyldte ham med en kraft og tillid, som Martin Luther aldrig havde kendt tidligere. Det gav ham styrke til at fortsætte af den vej, han havde valgt. Kilde bogen Åndelige højdepunkter, side 274/275.
Resume og konklusion
Nogen vil måske påstå; Finn, du blander de kosmiske skikkelser Jesus og Kristus sammen. Til det kan jeg kun svare: Der er mange tolkninger og meninger om; findes der en eller to kosmiske skikkelser? Der findes langt flere beretninger og holdninger end her beskrevet. I dette kapitlet fremlægges forskellige vinkler, og det er kun ”smagsprøver.” I kilde- og litteratur henvisningen er nævnt bøger, der uddyber Jesus/Kristus problematikken. Det er så op til dig som læser, at træffe din afgørelse, og skabe din holdning til: Hvem og hvad er Jesus/Kristus?
Som jeg ser det: Når ordet Jesus bruges, så betragter mange ham som et menneske. Når ordet Kristus bruges, så betragter nogen ham som Gud, en guddom eller den ventede Messias. Nogen hævder Jesus blev guddommelig, da han blev døbt af Johannes Døberen, andre at det skete da han opstod. Som jeg ser det, så handler det i dag om bevidsthed – kristusbevidsthed. Det andet er lidt en strid om: Kejserens Nye Klæder.
Nu vil nogen måske spørge: Hvorfor kontakter Jesus modtageren af hans budskaber på vidt forskellige måder, og hvorfor er budskaberne forskellige?
Jesus kontakter og inspirerer mennesker, i hvis livsplan det indgår, at udbrede kendskabet til ham, eller som har en pioneropgave i forbindelse med en nytolkning af kristendommen. Selve det, at medvirker til, at opbygge en ny form for religiøsitet eller kultur, og bane vej for Kristi genkomst eller tilsynekomst. Jesus taler og viser sig for personerne i et sprog, og på en måde som de forstår, og er fortrolig med. Det være sig som en direkte åbenbaring, som Charles Ndifon og Ole Skærbæk Madsen oplevede. Eller det sker som en stemme som Martin Luther King oplevede. Det kan også ske som impulser/symboler, lys, vibrationer, eller som en kraft, der kan bruges til healing.
Jeg vil hævde: Jesus manifesterer sig eller giver sig til kende på forskellige måder, så det bliver muligt for forskellige typer mennesker, at forstå og forholde sig til dette væsen og kosmiske bevidsthed, alt efter hvor det enkelte menneske er i sin udviklingsproces.
Som jeg ser det, er disse kontakte en opfordring fra de indre planer til en fornyelse af kristendommen og/eller til på længere sigt, at skabe en ny verdens religion. Det bliver nok snarer en ny verdenskultur – en ny epoke i den menneskelige udvikling. De forskellige mennesker der kontaktes, og reagerer på Jesu henvendelser er et vidnesbyrd om, at der findes en indre dimension. Samtidig påviser de, at det er muligt som menneske, at kommunikere med denne dimension, også kaldet de indre planer.
For alle de nævnte personer i dette kapitel så er det centrale: Kristusbevidsthed. En bevidsthed der formidles gennem menneske hjerter med forskellige redskaber og på forskellige måder. På sigt vil det forandre det enkelte menneskes holdninger. Det er da fantastisk, i løbet af få år er menneskeheden blevet forsynet med Det tredje Testamente. Nu mangler blot en større udbredelse af de tanker skriftet rummer. Som jeg forstår det, så er den allerede godt i gang.
Bøger der relaterer til denne artikel:
De store indviede. Edouard Schure. Lemuel Books
Det sande ansigt – Jesus og ligklædet i Torino. Niels Svensson. Forlaget Gyldendal
Dine mange liv. Mira Kelley. Det Blå Hus, Gyldendal A/S
Et helt nyt liv. Hans Berntsen. Forlag Berntsen
Et kristent svar på reinkarnationslæren. Leslie Dorn og Sven Damsholt. Visdomsbøgerne
Healeren. Erik Juul Clausen. Forlaget Hovedland.
I lysets tjeneste. Rene Dybdal Pedersen. Forlaget Univers
Indvielse. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
Jesus historien. Adyashanti. Visdomsbøgerne
Jesus, søn af mennesket. Harry Rasmussen. Forlaget Scientia Intuitiva
Jesu-liv-litteratur i Danmark. Mogens Myller. Forlagte Anis
Karma og Dharma. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
Liv efter liv, samtaler om reinkarnation. Annie Dunch. Forlaget Documentas
Reinkarnation. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
Reinkarnation. Christoffer M. Bache. Forlagt Aschehoug
Reinkarnation er forenelig med kristendom. Karl Aage Kirkegaard. Visdomsbøgerne
Reinkarnation i kristen tradition. J. Head og S. L. Cranston. Visdomsbøgerne
Reinkarnation og Frihed. Poul Lauritsen. Forlaget Borgen
Seeren fra Andalusien, mindeudgaven. Lars Muhl. Forlaget Lindhardt & Ringhof
Stof til eftertanke. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
Åndelige højdepunkter. Piero Ferrucci. Forlaget Aschehoug
Åndens magt – helbredelse ved bøn. Henri Nissen. Forlaget Scandinavia
NB.
Hvis du vil vide mere om Jesus, kan du med fordel læs artiklerne: ”Hvem var Jesus” – ”Jesus biografi” – ”Alternative teorier om Jesus” – ”Mester Jesus” – ”Mirakler” – ”Lysarbejde og møde med Kristus” – ”Har Jesus givet lyd fra sig?” – ”Kontakter Jesus os alle?”
Hvis du vil vide mere om teosofi, åndsvidenskab og spiritualitet, så er det muligt at købe bøger og DVD´er om disse emner i vores bogudsalg eller via vores webshop. Du skal også være velkommen på vores forskellige kurser.
Se mere på: www.dengyldnecirkel.dk.
Kærlig hilsen, Finn B. Langgaard