Dette er en beskrivelse af nogle steder, som det er muligt at besøge, hvis man vil fornemme, hvad New Age er for en størrelse, og hvad den nye tid måske bringer. Det er muligt, at deltage i kurser eller bo i kortere eller længere tid på de fleste af de omtalte steder. Et er sikkert; en moderne individuel religiøsitet er ved at folde sig ud. Artiklen afrundes med Asger Lorentsens bud på, hvor New Age bevæger sig hen i fremtiden, samt New Age og etik. I artiklen teosofi og New Age kan du læse mere om baggrunden for New Age.
Damanhur
Dette er en beretning om et besøg i Damanhur. Byen blev besøgt under en lysrejse, der foregik i sept. 2014.
Norditalien d. 7. sept. 2014.
Efter en dejlig morgenmad går det i bus ud af Torino i Italien og nordpå. Efter en god times kørsel nås Valchiusella. Det er en smuk, frodig og grøn dal, der ligger lidt oppe i Alperne på den Italienske side. I denne dal og op af bjergsiden ligger Damanhur. Det er et religiøst kollektiv, og samtidig et socialt eksperiment. Stedet er opkaldt efter en ægyptisk by af samme navn, og Damanhur betyder ”Lysets by.” Den blev grundlagt i 1975 af Oberto Airaudi (1950/2013) og 24 ligesindede. Grundlæggeren blev til daglig kaldt Falco. Ud over deres fødenavne vælger alle indbyggerne i Damanhur et dyre- og blomsternavn.
Efter ankomsten bliver vi delt i to hold, med hver vores lokalguide. Ret beset er der to guider; en sød og venlig kvinde der skal holde styr på os, og en der ivrigt fortæller. Hun beretter: ”Selve Damanhur er et 25 kvadrat kilometer stort område, der består af godt 20 landsbyer. Det er kollektiver, og hvert sted bebos af ca. 30 personer. Hvert kollektiv har en eller flere arbejdsopgaver såsom; landbrug, gartneri, vindyrkning, frugtplantage, mejeri, bageri, værksted, klinik, restaurant, butik og kunstudstilling. Vi kalder os ”det spirituelle folk,” og har i tusindvis af støtte medlemmer verden over. Udover de faste beboere i landsbyerne er der ca. 500 personer, som er løst tilknyttet stedet. Yderligere er der oprettet lokale støttecentre i Europa, Amerika, Japan og det øvrige Italien. Vi fungerer som et autonomt, føderalt samfund. Alle de faste beboerne har et tidsbegrænset statsborgerskab. Vi har egen grundlov, dommere, flag, kalender og valuta. Den hedder Credito, og er kompatibel med euroen. Vi udgiver også en daglig avis. I dag valgfarter mange turister og pilgrimme til Damanhur, og vi arrangeres guidede rundvisninger fra morgen til aften.”
Derefter går vi en tur rundt i deres park. Den rummer mange kunstværker: Bitte må og mands store skulpturer, høje dekorerede søjler, en labyrint og et stort udendørs tempelområde. Det består af store terrasser, der er gravet ud i bjergsiden. De to siderne afgrænses en rækker høje søjler, og for enden er der en scene med et stort alter. Tempel pladsen minder om et romerske amfiteater, men er udformet på en helt unik måde – typisk for Damanhur.
Vi stopper og beundre alteret, mens guiden beretter: ”Som I kan se, er stedet et spirituelt samfund. Det er baseret på en syntes af teosofi, New Age, gnosticisme og neopaganisme. Det vil sige en moderne religiøs interesse for før kristne traditioner som buddhisme, hinduisme, zarathustrianisme, taoismen samt de græske og romerske guder. Det handler også om naturen og dens kræfter. Neopaganisme rummer ikke en personlig Gud. De forskellige religiøse guder eller gudinder er blot en måde at personificere de universelle energier på. Disse energier kontakter vi ved hjælp af meditation og ritualer. Det er noget, vi gør det meget i. Året igennem udfører vi mange ceremonier, både her og oppe i tempelkomplekset.”
Vi forlader tempelpladsen og passerer stedets skole. Det er en række bygninger, hvor alle murerne er udsmykket med farverige blomster, fisk og fugle. I skolegården spiller nogle børn foldbold, og syntes vi skal spille med: Så det gør flere af os under grin og pjank. Lidt fra skolen ligger en klynge bygninger, der rummer små lejligheder. De bruges til retræte for beboerne, men de kan også lejes af udefrakommende, der ønsker fred og ro. De bruges også til beboelse i forbindelse med længere varende kurser eller uddannelser. Også her er alle bygningerne udsmykket efter alle kunstens regler.
Vi vender tilbage til velkomst- og informationscenteret, hvor vi blev modtaget. Her nyder vi en forfriskning. Kort efter går det i minibusser op af bjerget til Damanhurs hovedkvarter. Det er indrettet i nogle gamle fabriksbygninger, hvor der før i tiden blev produceret it udstyr. Nu er bygningerne moderniseret og smukt udsmykket. En rundvisning følger, hvor vi besøger deres kunstskole. Her møder vi flere arbejdende kunstner, og besøger et udstillingsrum, hvor lys i mange former og afskygninger er det centrale. Stedet rummer også et stort supermarked, kontorer, et arbejdende smykkeværksted, en cafe, en afdeling for terapi med forskellige behandlerrum, et auditorium og flere rum beregnet til undervisning. Stedet huser også deres spirituelle universitet, og flere laboratorier.
Derefter går det videre op af bjerget i minibusser. Vejen er en smal grusvej med mange hårnålesving. For enden af vejen, efter vi har passeret nogle solide porte med adgangskontrol, nås Damanhurs mega store attraktion: Menneskehedens Tempel. Umiddelbart er der nu ikke noget tempel at se. Vi tager en elevator nogle etager ned. Hvor vi træder ud i et område, der huser en meditations- og healerskole. Derefter går det i gåsegang ned af smalle gange, korridorer og trapper, der er hugget ud i klipperne. Forrest går vores fortællende guide, og bagerst vores oppasser. En smukt udsmykket dør åbnes, og vi står kort efter i en stor sal med en gigantisk kuppel af glasmosaikker højt oppe. Wauw; sikke en lysende og farvestrålende himmel, udbryder jeg.
Guiden fortæller: ”Hele stedet er et gigantisk underjordisk tempelkompleks i fire etager, der er hugget og bygget ind i bjerget. Man begyndte på dette arbejde i 1978. Dag efter dag, måned efter måned, år efter år arbejdede frivillige på projektet, og vi arbejde stadigt på det. I dag fremstår et stort tempelkompleks med syv sale, flere mindre rum, mange gange og korridorer. Salene bærer navne som: Sfærernes Sal, Metallernes Sal, Jordens sal, Den Blå Sal, Labyrinten, Vandets Sal. Og så er der Spejlsalen, som vi står i. Dens gigantiske kuppel af glasmosaik er verdens største underjordiske glasmosaik. I vil opleve at alle salene og mange korridorer er overdådigt udsmykket med skulpturer, søjler, figurer, glasmosaikker, frisker eller vægmalerier. Salene afspejler forskellige aspekter af den menneskelige tilværelse, og fortæller en visuel beretning om religionernes udvikling. Alle gulvene er af marmor, og udført i de skønneste mønstre, med menneskefigurer eller symboler. Alt det vender jeg tilbage til.”
Vi forlader Spejlsalen gennem en dobbeltdør i glasmosaik, der var en del af udsmykningen. Da vi stod i Spejlsalen, var der ingen synlig dør. Vi vandrer fra sal til sal, og alle steder får vi en beretning, om den sal vi står i. I Vandets sal spiller et brusende vandorgel. Det har en overjordisk og berusende klang.
I den sidste sal vi besøger, tager vores rejseleder Kim ordet. Han fortæller lidt om New Age og Alice A. Bailey. Derefter fremsiger vi Den Store Invokation. De to guider er forundret og virker bevæget. De sidste ord vi får med på vejen fra vores lokale guider er:” Det tempel I har oplevet, kaldes af mange for: Verdens ottende vidunder.” Jeg kan kun give hende ret. Kort efter står vi igen oppe på jorden, og ned af bjerget går det i minibusser til stedets velkomstcenter, hvorfra vi startede rundvisningen. Her nyder vi en meget sen frokost, får lidt at drikke, og nogen handler ind i stedets kiosk, smykke- eller boghandel.
Jeg henfalder i den mentale verden, og spørger mig selv: Hvad oplevede du, påvirkede stedet dig? Ja, jeg følte mig påvirket af de mange symboler. Jeg oplevede et gigantisk smukt kunstværk, der overgår ”Peterskirken” i Rom. Tempelkomplekset er et helt usædvanligt smukt og et mega stort kunstværk. Det er skabt i fællesskab af mange mennesker – et kollektivt kunstværk. Samtidig er det et oplevelses laboratorium for den besøgende. En syntese af; filosofi, kunst, videnskab, teknologi, spiritualitet og religion. Jeg kunne umiddelbart betragte dette storslåede kunstværk, og samtidig opleve stærke følelser og smukke tanker i mit indre. Der forekom også stunder helt uden tanker og følelser – ren væren. Da jeg forlod stedet, var der sket en indre transformation. Jeg var ikke helt den samme, som da jeg ankom. Nogle gamle holdninger var blevet kasseret, og nogle nye kommet til. Det var ikke holdninger i småtingsafdelingen. De mennesker jeg mødte på min vej, virkede alle kærlige, glade og veltilfredse. De grinede, sang, smilede og krammede i stor stil. Ja, her investerer man ikke i penge, men i alles gensidige lykke.
Et gammelt dansk ordsprog siger: Tro kan flytte bjerge. I Damanhur har man ikke flyttet et helt bjerg, men en stor del af det. Ingen tvivl: Falco var en stor visionær leder og mystiker. Damanhur udgør en helt speciel blanding af økologi og spiritualitet! Beboerne er meget kreative og nyskabende, og de har gjort en masse erfaringer, vi alle kan lære af. På stedet er det tydeligt: Åndelig udvikling er noget ganske håndgribeligt, og en mulighed for alle! Var det morgendagens samfund, jeg periferisk oplevede eller skimtede? Ja. Det tror jeg. Under alle omstændigheder skuede jeg noget stort, meget stort! Min skildring er desværre meget fattig i forhold til virkeligheden. Det her skrevne er kun en beskeden appetitvækker. Kære læser: Giv dig selv en stor og unik oplevelse. Rejs til Norditalien, og tag dig tid til at opleve Damanhur!
Efter denne super event samles vi alle i bussen. Sidst på eftermiddagen bliver vi læsset af ved vores hotel. En lille gåtur i Torino følger, og kl. 19,30 er der aftensmad. Det bliver en længere middag. Hvor alle begejstret beretter om deres oplevelser i Damanhur. Til sidst syntes tjenerne, det er blevet for meget. Vi bliver diskret henvist, for videre snak, til hotellets lobby med dets behagelige læderstole. En kop kaffe eller the er også en mulighed. Jeg vælger kaffe.
Nu vil nogen måske spørge: Kan morgendagens samfund skimtes andre steder end i Damanhur? Ja jeg har kendskab til flere steder mere. Reelt kan morgendagens samfund sanses eller skues alle de stedet, hvor der arbejdes med lys, vibration, meditation, selvudvikling eller åndeligudvikling. Kodeordet er: Kend dig selv.
Findhorn i Skotland
Det hele begyndte i 1972 hvor tre mennesker grundlage og stiftede Findhorn Foundation og Findhorn Samfundet. Stifterne er eksempler på mennesker, der bl.a. er blevet inspireret af Alice A. Bailey og Tibetanerens lære. Findhorns overordnede mål er; at inspirere og opmuntre til en transformation af den menneskelige bevidsthed, til at skabe en positiv fremtid for menneskeheden og vores planet. Stedet rummer et holistisk og spirituelt undervisnings center, hvor de tilbyder erfaringsbaseret undervisning af forskellige art herunder undervisning i holistisk lederskab. Symbolsk sagt: De arbejder for at bringe himlen ned på jorden.
Det er også et øko-samfund og stort fællesskab med flere filialer. Det består af selve Findhorn, en stor park, Findhorn Ecovillage, en landsby i Moray og Cluny Hill i Forres. Alt i alt er disse steder hjemsted for godt 400 mennesker. Ud over det deltager ca. 3000 mennesker fra hele verden i forskellige aktiviteter, hvor de bor i kortere eller længere tid på stederne. Findhorn har også eget bogforlag, væveskole, keramikværksted, forskellige restauranter og cafeer, en skole for malerkunst, en Rudolf Steiner skole for børn, og de producerer blomstermedicin, hudplejeprodukter, meditations musik på Cd’er, sølvpenduler og ikke mindst har de en stor økologisk fødevareproduktion. De arbejder også meget med bæredygtig økonomi. Findhorns mange huse er stort set alle opført som økologisk byggeri. De er på deres egen måde smukke, og de er alle meget forskellige. Husene og landskabet virker meget frodigt. Til Findhorn er tilknyttet mere end 30 forskellige organisationer.
Sri Aurobindo Ashram og Auroville i Sydindien
Både Sri Aurobindo Ashram og Auroville er grundlagt af Mirra Alfassa kaldet Moderen. Hun havde et helt særligt forhold til blomster og arkitektur. De formidler åndelige kvaliteter, og rummer et budskab til betragteren. Det handler bl.a. om skønhed, velsignelse og nåde. Det er både Sri Aurobindo Ashram og Auroville et vidnesbyrd om.
Moderen organiserer i halvtredserne den voksende gruppe af Sri Aurobindos tilhængere og disciple i en ashram. Den eksisterer den dag i dag, og er vokset betydeligt. Selve ashrammen og dens mange bygninger udgør en mindre landsby. Her er det muligt at modtage forskellige former for undervisning i forbindelse med åndelig udvikling. Det gælder for alle verdens borgere. Det er også muligt at lave praktisk og manuelt frivilligt arbejde på centeret, eller bruge dets biblioteker og laboratorier. Der findes også en skole for dramatik, kunst, indisk musik og kunsthåndværk. Stedet huser også en reguler skole for børn, hvor man eksperimenterer med forskellige uddannelsesmæssige spørgsmål og undervisnings former. Stedet huser også et universitet med fakulteter inden for sprog, teknologi, idræt og humanistiske fag.
I 1968 grundlagde Moderen Auroville. Det er en mindre by, og landområde på ca. 25. kvadrat kilometer. Stedet ligger nær Pondicherry. Set fra oven har Auroville form som en galakse, med et smukt gyldent tempel i midten. Det er en gigantisk gylden kugle, der nærmest svæver over jorden. Fordelt omkring den, er der forskellige områder med bosættelser, landbrug, et stort udendørs amfiteater, forskellige værksteder, huse hvor der foregår undervisning, administration, kulturelle aktiviteter og forskning. Det hele er omkranset af en stor park med mange skyggefulde træer.
Auroville er også et spirituelt og økologisk fællesskab, hvor man i praksis prøver at gennemfører Sri Aurobindos visioner af nye former for individuelle og kollektive livsformer. Nogen kalder stedet for: ”Indiens Christiania.” Det er blot mange gange større. Andre kalder Auroville for en ”New Age By.” Auroville omtaler sig selv som: City of Dawn. Indbyggertallet er godt 2.100. Ca. 1/3 af beboerne er Indere. Resten er overvejende nyreligiøse europæer, men der er beboere fra hele verden. Hvis man ønsker at flytte ind i Auroville, skal man først til et interview, og så følger en prøvetid på et år. Derefter kan man flytte ind i en af stedets mange boliger. Det er også muligt at bygge sin egen bolig. Hvis du fraflytter Auroville, tilhører boligen kollektivet. Huse og lejligheder i Auroville kan hverken købes eller sælges. Det er et pengeløst samfund. Hvor gæster og studerende sætter penge ind i stedets bank. Løn for arbejde og undervisning sættes også ind på en konto i banken. Med et kontokort kan du så betale i Aurovilles supermarked, bageri, spisehuse eller cafeer. Alle tager det seriøst: Auroville tilhører menneskeheden. På stedet fremstilles bl.a. håndlavede tasker, sko, smykker, røgelse, tøj, brugskunst, legetøj og forskellige mad og landbrugs produkter. Formentlig er Auroville en af verdens største New Age Gruppering.
Gotheanum
Stedet er grundlagt af Rudolf Steiner. Han blev født i 1861 og døde i 1925. Steiner var en stor seer og tænker, med en bevidsthed af helt usædvanlig art. Andre hævder; han var stærkt clairvoyant. Han var nok et af de mest klarsynede mennesker, der har levet. Hans litteratur er ikke let læsning.
Steiner havde mange evner. Han var filosof, pædagog, Goethe forsker, arkitekt, dramatiker, forfatter, social tænker og esoteriker. I dag er han bedst kendt som grundlægger af antroposofien, Steiner pædagogikken og biodynamisk landbrug. Han nåede at skrive ca. 50 bøger om mange emner. Mange af hans bøger er oversat til en række sprog bl.a. dansk. Han var forfatter til mange artikler og afhandlinger bl.a. om biodynamisk jordbrug, eurytmi, helsepædagogik (arbejde med udviklingshæmmede), antroposofisk medicin, malerkunst, arkitektur, billedkunst og bankvæsen. Her i Danmark findes flere andelskasser med navnet Merkur. Han grundlagde Kristensamfundet. Det er et kirkesamfund, der bygger på dele af antroposofien, gnostisk tankegods og Steiners holdninger til kristendommen. Kort sagt: Steiner var helt usædvanlig aktiv, han holdt mere end 6.000 foredrag. Han havde mange talenter, og var usædvanlig vis. Han havde en enestående forbindelse til de indre planer som er uhyre sjælden. Når han holdt sine foredrag, var de intuitive.
I sep. 1913 lagde Steiner grundstenen til det første Gotheanum, som blev ødelagt ved en brand nytårsnat 1922/23. Nogen siger det skyldes en kortslutning, andre at det var en ildspåsættelse,
Inden han døde i 1925 nåede han at skabe modellen til den nuværende Gotheanum bygning. Det ligger i Dornach nær Basel i Schweiz. I 1923 reorganiserede Steiner Antroposofisk Selskab, og det fik den organisatoriske opbygning, som det har den dag i dag. Dets internationale hovedkvarter har til huse i Gotheanum, der er bygget efter Steiners helt specielle arkitektoniske principper med sine afrundede former. Ifgl. Steiner er bygningens former et udtryk for åndelig inspiration. Det gælder for Steiner selv og de mange brugere af bygningen. Bygningen rummer bl.a. et smukt auditorium og teatersal med 1.000 siddepladser, samt en højskole, en stor boghandel, en økologisk restaurant og købmand. På stedet undervises der bl.a. i emner inden for åndsvidenskaben, forskellige kunstarter, medicin, naturvidenskab, og samfundsvidenskab med mere. Ud over det holdes der forskellige konferencer og udstillinger herunder kunstudstillinger. Der findes også et gæstehus, og de omkringliggende bygningerne indgår i en stor og smuk park, med selve Gotheanum som centrum.
Martinus Institut og Center
Martinus var en stor mystiker, og en esoterisk ener med hans åndsvidenskabelige projekt ”Det tredje Testamente.” Det indeholder en ny kosmologi, der er forsynet med mange symbolplancher. Martinus repræsenterer en ny verdensimpuls. Som jeg ser det; så har hans lære en stor fremtid for sig. Hans litteratur beskriver et logisk og sammenhængende verdensbillede. Kort sagt så går Martinus værker ud på at vise; at alle levende væsner indgår i et levende verdensalt, og tager del i en vedvarende evolutions proces mod højere og højere livsformer. Han beskriver også en døende kultur på jorden – krigskulturen, kontra fremtiden – Menneskeriget. Nogen kalder det ”Det tredje Testamente” et vindue til evigheden. Martinus lære kan med rette kaldes en ny esoterisk filosofi, med et komplet verdensbillede. Det store spørgsmål: Vil Martinus kosmologi i fremtiden få sammen betydning for mange menneskers holdning og virkelighedsopfattelse som Platons skrifter har haft?
Symbolsk kan man sige: Martinus var et esoterisk fyrtårn, der lyste op. Det tiltrak mange mennesker, der fandt ham og hans litteratur udfordrende og spændende. Så på få år er der udgivet en del følgelitteratur, hvor forskellige mennesker forholder sig til Martinus, hans litteratur og verdensbillede. Det er stort set mennesker, der har kendt Martinus. Så på rekordtid er åndsvidenskaben blevet udvidet med et helt nyt afsnit, hvor Martinus litteratur er i centrum. Ret beset vil jeg karakterisere Martinus som en kristen mystiker og reformator.
Her har Danmarks lidenhed og lille sprogområde været en fordel. Min fornemmelse er, at impulserne bag Martinus virke ikke kom fra Hierarkiet, men højere oppe fra. Måske kom de fra et interplanetarisk råd, der har til ”huse” i stjernesystemet Plejaderne?
På Frederiksberg efterlod Martinus sig ”Martinus Åndsvidenskabelige Institut,” i daglig tale blot kaldet ”Martinus Instituttet”. Det er organiseret som en almennyttig selvejende institution. Stedet rummer bl.a. et bogsalg, administration, et forlag, en webshop, mødelokaler og en foredragssal. Huset fungerer som et kursuscenter, hvor der afholdes foredrag, seminarer og studiekredse ud fra Martinus kosmiske verdensbillede. Størstedelen af undervisningen foregår på ”Martinus Center Klint,” der ligger i Odsherred nær Nykøbing Sj. Stedet rummer en reception med bogsalg, et bibliotek, en vegetar restaurant med et stort køkken, undervisningslokaler, en købmandshandel, en campingplads, små og store sommerhuse, pavilloner med enkelt og dobbeltværelser. På stedet afholdes kurser, studiegrupper, konferencer, workshop, foredrag og temasamtaler. Stedet tilbyder korte eller længere refugieophold, hvor det er muligt at trække sig tilbage fra hverdagslivet. Flere forfattere eller forskere har i tidens løb søgt ro og inspiration på stedet.
Det bærende økonomiske grundlag for Instituttets arbejde sker ved donationer, arvebeløb og megen frivilligt arbejde, samt indtægter især fra centeret i Klint.
Gilalai. Institut for Energi & Bevidsthed
Forfatterne, sangeren og healeren Lars Muhl er gift med forfatter, komponist og lydhealer Githa Ben-David. På scenen danner de også par, og sammen har de skabt Gilalai – Institut for Energi og Bevidsthed. Kort sagt: De har dedikeret deres liv til tjeneste for menneskeheden og healing af mennesker.
De startede Gilalai op i 2009. De har hver især gennem mange år beskæftiget sig med lyd, healing, spirituelle energier, samt verdens religiøse og spirituelle traditioner. Selve instituttets formål er gemt i dets navn, der stammer fra hebraisk og betyder: Strømme sammen som en kugle, som en cirkel, som et hjul – bevægelse. En metafysisk fortolkning af ordet Gilalai: Stærk, bevidstgjort kærlighedstanke, der forstår hvor vigtigt det er, at bygge på samarbejde, harmonisk virkeliggørelse gennem bevidsthed, for at kunne intensivere den menneskelige substans, og forvandle den tilsyneladende fysiske organisme til en spirituel lyskrop. Det handler om lysarbejde på en helt unikke måde. Det stikker dybere: Både Lars og Githa formår, i samarbejde med andre, at danne nye og stærke tankeformer, hvor forskellige kærlighedsrelationer er det centrale.
Instituttet Gilalai har til huse på en ældre og moderniseret ejendom, der ligger i Højby ca. 25 km syd for Aarhus. Fra stedet er der udsigt ud over vandet til Samsø. Omkring ejendommen er en stor parklignede have med mange frugttræer og blomster. Ejendommen fungerer som beboelse, og rummer en tilbygning, hvorfra der kan drives kursusvirksomhed. Kort sagt, stedet er udgangspunkt for Githa og Larses arbejde.
På Gilalai arbejdes der bl.a. med tilgivelse og taknemlighed som grundlæggende livsværdier. Derfor har Githa og Lars dedikeret et stort tempeltræ til symbolsk manifestation af opfyldte ønsker eller helbredelse efter healing. Så hvis folk har noget, de vil takke de højere magter for, kan de få ophænget en lille klokke i tempeltræet. Det er et taknemlighedstræ, og på grenene hænger der messingklokker hist og pist. Det er meget enkelt, livsbekræftende og stort. Det er en hyldest til naturen, menneskeheden og de indre dimensioner. Er dette naturtempel, hvor vinden ringer med klokkerne, på længere sigt en afløser for de gigantiske katedraler? Ideen til dette naturtempel fik Githa, da hun var i Indien, hvor hun så nogle træer, der var fyldt med små klokker.
Fra instituttet arrangerer Lars sine kendte gralsrejser med udgangspunkt fra Montsegur i Pyrenæerne. Githa arrangerer også sine gralssange, rejser der også går til katharernes gamle landområder ligeledes i Pyrenæerne. Det er også fra Gilalai Terapeuternes Mysterieskole drives. Det er et toårigt undervisnings forløb, hvor man forpligter hinanden til at mødes seks gange årligt. Imellem samlingerne er der hjemme- og gruppearbejde, samt skygge- og drømmearbejde. Det grundlæggende arbejde i mysterieskolen består af: Udfoldelse af åndedrættet – intuition i forbindelse med sang og lyd – meditation – ceremoniels praksis og arbejde – energikrop og arketyper – brudekammer mystik – det hellige rum – gralsmystik – toner fra himlen – ildvognsmystik – udvikling af evnen til at lytte – være nærværende på alle planer, herunder resonans og balance på alle planer. Kort sagt; det handler om lyd, healing og transformation i lige dele teori og praksis.
Om arbejdet i mysterieskolen udtaler Lars: ”Vores fællesarbejde er at betragte som et broder og søsterskab, hvor vi sammen kan løfte byrder, som er umulige for den enkelte. Alle der gennemgår forløbet modtager et Gilalai-emblem. Dette er for at minde os om den pagt, vi har indgået med vort højere selv.”
Githa og Larses fælles projekt er, at bringe himlen ned på jorden. Det sker ved at synliggøre det usynlige, ikke kun ved ord, det sker især ved handling. Det vil sige, de er med til at aktivere ressourcer i det enkelte menneske. Tit sker det ved samarbejde i små og store grupper. Sammen arbejder Lars og Githa også for fred, og arrangerer de velbesøgte workshop: Lydens Kraft.
Den Gyldne Cirkel
D. G. C. blev til efter en vision som Asger Lorentsen fik i 1993. Han var lige stoppet som ledende kraft i Rosenhaven et spirituelt kollektiv i Gundsølille ved Roskilde. Asger tunede ind på Kristus, og spurgte om sin næste opgave. Svaret var en vision om indstrømning fra Solvæsnets hjertecenter, der nu er begyndt af vibrer på dybere planer af Jordens bevidsthed som en opstandelsesvibration, fuld af kærlighed og ekspansion. I visionen blev det vist, at vi er titusinder, som er forberedt gennem mange inkarnationer til at formidle og nedfælde denne indstrømning, og det blev vist, at der skal skabes en levende impuls i Skandinavien med mange hundrede mennesker og grupper, der skal stå for formidlingen på denne del af Jorden, og disse skal være med i et netværk af levende sole omkring hele Jorden. Nu vil nogen måske spørge: Hvad er levende sole omkring hele Jorden? Som jeg har oplevet det, så er der tale om sjæle. Når jeg har rejst på de indre planer og mødt sole, var det sjæle set ”ude fra.”
Asger døde i 2012 og efterlod et af Danmarks største spirituelle uddannelsescentre ”Den Gyldne Cirkel.” Det har til huse på Birkemosegaard der ligger i landlige omgivelser med en smuk udsigt ud over Arresø nær Frederiksværk. Dette projekt startede han sammen med sin hustru Yvonne Wassini i 1994. Asger havde en unik tiltræknings evne, han var stærkt karismatisk, en god organisator og besad en stor viden om teosofi og den tidløse visdom. Så hurtigt var forskellige grupper i gang, under Asger og Yvonnes ledelse, med at ombygge den gamle gård til et spirituelt kollektiv og uddannelsescenter. Der blev etableret en læregruppe, og et større netværk af frivillig arbejdskraft, der alle støttede op om Birkemosegård og Asgers visioner. Centeret drives som en non-profit organisation, og indtægterne går udelukkende til at drive, vedligeholde og forny stedets kursusfaciliteter og Birkemosegaard. Det er en stråtækt, gul firlængetgård med en stor og smuk have med mange blomster og træer. Haven rummer forskellige mindre bygninger og hyggekroge, hvor det er muligt at søge stilhed eller mediterer.
Det Gyldne Tempel
Omkring år 2000 blev Asger og Yvonne inspireret fra de indre planer om, at skabe et lystempel og indstrømningssted på øen Kreta i Grækenland. De tog opfordringen op, og en længere proces gik i gang. Det begyndte med, at der blev købt en grund på toppen af et bjerg. Stedet blev døbt: Den gyldne Grund. Det var en grund uden bebyggelse, elektricitet, vand eller kloaksystem. Til gengæld er der en super smuk udsigt til bjerge, dale, hav og himmel 360 grader rundt.
Efter ca. 9 års hårdt og meget frivilligt arbejde, stod tempelkomplekset færdigt. I dag rummer det et smukt lystempel, en stor og smuk have med træer, buske og mange blomster, samt terrasser. Der er flere huse med værelser og lejligheder til kursister. I alt er det muligt at indkvartere op til 35 mennesker. Stedet rummer også en seniorbolig, som Yvonne ejer. På stedet holdes kurser, og der er mulighed for længere retræte eller ferie ophold. Stedet er en udløber fra Den Gyldne Cirkel. Lystemplet ledes af en bestyrelse i The Golden Foundation, og stedet har deres egen økonomi. The Order of the Golden Grail fungerer som støtteforening for templet.
Nu vil nogen måske spørge: Hvorfor bygge et tempel på en bjergtop på Kreta? Om det udtaler Asger: Ved Idi-bjergene på Kreta oplevede vi en overvældende følelse af et åndeligt hjem og en opløftende ide om at skabe en ”åndelig skole” i nærheden af Mester Hilarion og Sandhedens Broder-Søsterskab beliggende på Kreta. Ordene stammer fra bogen om Asger Lorentsen, der er skrevet af Lis Frederiksen. Asgers udtalelse lyder lidt kryptisk i mine ører. Derfor tillader jeg mig at uddybe det.
Hvem er Mester Hilarion? Han er en femte stråle mester/chohan. Adskillige teosofibøger hævder: Han er leder af 5. Stråle Departementet, der varetager den videnskabelig udvikling på Jorden. Hilarion arbejder også med healing i et videnskabeligt lys.
Der vides ikke ret meget om denne mesters tidligere liv. De fleste hjemmesider og bøger henviser til: En ypperstepræst på Atlantis – Paulus – Lamblichus ca. 245/325. Han var en Syrisk neoplatonisk filosof – Helgenen Hilarion 291/371 han var kristen asket, eremit og blev senere helgenkåret af Den Katolske Kirke. Han var også en berømt healer.
Et er sikkert: Hilarion kan ikke have haft en krop i inkarnation som både Lamblichus og Saint Hilarion. Så skal han være inkarneret som to personer nogenlunde samtidig. Mit personlige bud: Paulus – Saint Hilarion. Om han så har haft en eller flere kroppe i inkarnation på Atlantis, skal være usagt.
Hvis vi betragter Paulus liv i et karmisk lys, så pådrog han sig formentlig en negativ karma som Saulus. Som Paulus gjorde han det modsatte. Det store spørgsmål: Kunne hans martyrium harmonisere det livs karma? Personligt tror jeg det ikke. Det vil sige: I livet som Paulus tog Hilarion 3. indvielse. I livet som Saint Hilarion tog han 4. indvielse.
Hvem var Saint Hilarion? Han blev født i Tabatha, Palæstina i dag Gaza, og han blev uddannet i Alexandria Ægypten. Så fulgte 22 år som eneboer i ørknen lidt fra Gaza. Derefter boede han i Syrien, hvor han blev berømt for sine mange mirakler. Der omvendte han mange til kristendommen. Derefter flyttede han rundt, for at få fred, da han konstant blev forfulgt af en skare af beundrer. Han flyttede bl.a. til Sicilien, Dalmatien en provins i Romerriget i dag Kroatien og endelig Cypern, hvor han gik i land i havnebyen Pafos. Saint Hilarion levede de sidste år af sit liv på Cypern som eneboer. Borgen St. Hilarion ved Kyrenia på Nordcypern er opkaldte efter ham.
Det er påfaldende: St. Hilarion rejser rundt i Paulus fodspor, og opholder sig på steder hvor Paulus også var aktiv. (Palæstina, Syrien, Sicilien, Cypern). Han prædiker i perioder, grundlægger et kloster, healer de syge, udøver mirakler og rejser rundt ligesom Paulus. Et har de to dog ikke tilfælles: Tilværelsen som eremit. Derfor er mit bud: Mester Hilarion har levet et liv som Saint Hilarion, og i det liv harmoniseret sin karma. Det er jo ikke uden grund han hedder Mester Hilarion. Da hans sidste inkarnation var som Saint Hilarion.
Det hører med til beretningen om Mester, Hilarion: Over Kreta er ”han” i dag leder af et æterisk tempel med navnet: Sandhedens Tempel. Energien derfra hjælper mennesker med at åben deres hjerter, det tredje øje, og energien giver også healende evner. Åh; ja, så er Hilarion selvfølgelig også medlem af Hierarkiet, og tjener Kristus. Det var måske derfor Asger og Yvonne samt en gruppe lysarbejdere følte sig hjemme på Kreta?
I skrivende stund, sommeren 2016, er centeret løbet ind i store økonomiske problemer. Om det kan overleve i fremtiden, er et åbent spørgsmål? Bestyrelsen arbejder på at sætte stedet til salg.
På de forskellige centres hjemmesider kan du læse meget mere om de omtalte steder. Deres hjemmesider er væsentlige kilder i forbindelse med beskrivelse af dem..
Hvor er New Age på vej hen?
I magasinet Ikon nr. 46 feb. 2004 er der en artikel af Michael Jahn, der beskæftiger sig med New Age og fremtiden. Her spørger man fire personer om, hvor New Age er på vej hen. Her er gengivet Asger Lorentsens udsagn om New Age. På det tidspunkt da artiklen blev skrevet, var der et samarbejde mellem Ikon og Den Gyldne Cirkel i forbindelse med bladet Nordens Stjerne. Magasinet Ikon udkommer stadig, men Nordens Stjerne er lukket ned.
Det første spørgsmål i Ikons artikel lyder: Hvad er den største forskel på New Age i dag og New Age for ti år siden? Og hvad tror, du der sker med New Age i de næste 5 til 10 år i forhold til kirken, det danske samfund og internt i New Age miljøet?
Asger svarer: Inden for de dele af New Age miljøet, hvor jeg færdes – dvs. de teosofisk orienterede miljøer – er mennesker blevet interesserede i kristendommen hvor man tidligere mere så modsætninger. Vreden over kirken er dampet af. Tendens i forhold til samfundet er et større engagement i samfundet end tidligere, men ikke så meget at man orker at være partipolitisk engageret. Internt i miljøet er der sket en større differentiering. Man er mere klar over, at der er flere typer inden for New Age, og folk finder i højere grad ud af, hvad de kan stå inde for. Og det er helt klart en tendens, der vil fortsætte.
Det andet spørgsmål lyder: Hvem og/eller hvad er toneangivende i New Age miljøet i dag, og hvordan vil det se ud i fremtiden?
Asger svare:r I de teosofiske kreds ses en større ydmyghed forstået på den måde, at man ikke er så sikker på sig selv og sin egen gruppes viden, men at man også kan se, at der er kvaliteter i andres, og det lægger op til et større samarbejde. Fremover vil der være en mere moden holdning og mere skelneevne i miljøerne – særligt i forhold til det sensationelle. Det vil heller ikke blive så nemt bare at påberåbe sig en inspiration fra en eller anden Mester, for folk vil se, om det holder i praksis.
Det tredje spørgsmål lyder: Vil New Age primært udvikle sig i bredden – altså blive mere og mere udbredt og almindeligt (måske endda udvandet), eller vil New Age udvikle sig i dybden – med større fokus på indholdet?
Asger svarer: New Age vil udvikle sig både i dybden og bredde. Bredden især ved at samfundet er ved at accepterer New Age ideer som f.eks. karma, reinkarnation og clairvoyance. Dybden især ved, at der kommer nye guddommelige afsløringer eller åbenbaringer. Den større modenhed er en nødvendig forudsætning for disse åbenbaringer. Man kan sige, at tiden 1975/2000 var en barndommens periode for New Age præget af begejstring, men også af umodenhed og naivitet. Jeg tror tiden fra 2000 og frem er en voksen periode med sans for kvalitet og en større åbning mod de eksisterende religioner. Vi kan kalde det for en åbenbarings tidsalder, hvor det nutidige New Age mere er en ”time of transition.” Modenhed er en forudsætning for at Mestrene i Det store hvide Broderskab kan komme med åbenbaringer.
Det fjerde spørgsmål lyder: Er der ellers noget du synes er væsentligt at få sagt omkring New Age og fremtiden?
Asger svarer: New Age burde rettelig hedde Transition Age, for New Age er ikke en ny tidsalder, men en forberedelse til en egentlig ny tid – en guddommelig tidsalder. Der er grøde i luften… teosofien og alle de gamle verdensreligioner vil være forudsætningen for, men vil ikke være den egentlige ny tidsalders visdom eller religion. Det gamle vandes ud og forsvinder og der vil fødes nyt. Guddommen har noget i vente for os, som afventer det rette tidspunkt. Det nye, der kommer, kommer ikke som en enkelt avatar som f.eks. Jesus, men gennem en kombination af avatarer der skal bringe alt det nye, og bag dem står Kristus, der i den forståelse er verdenslæreren. Alle de andre avatarer arbejder med impulser fra Kristus, og overstråles af Kristus i en universel udgave – som f.eks. Maitreya Buddha, buddhisterne venter på.
Denne omtale af New Age er medtaget, fordi jeg syntes Asger siger noget væsentlig om New Age og fremtiden. Artikler er skrevet i 2004, så nu har du som læser mulighed for, at se om det Asger siger, er ved at gå i opfyldelse. Det er en god ide, at læse artiklen i hele sin længde, de tre andre debattører kommer også med spændende udsagn.
New Age og etik
Rummer New Age en etik? I bogen “New Age etik” skrevet i 1996 af cand.mag. Lise Debel Christensen undersøges dette spørgsmål nøje. Hun fandt frem til, at der ikke findes særligt meget litteratur om etiske holdninger inden for New Age. Hun måtte derfor starte fra grunden og samlede interessen om de bøger, der har været banebrydende for New Age i de sener år. Hun udvalgte fem personer: Fritjof Capra, Charlene Spretnak, Marilyn Ferguson, Mark Satin og David Spangler. Valget faldt på disse, fordi de i et bredt udvalg af baggrunds- og kildelitteratur tit bliver nævnt som vigtige inspirationskilder for New Age – især i kraft af deres forfatterskaber. Etik betyder menneskelig levelære eller synspunkter vedrørende den rette måde at handle på. Hun finder frem til, at der i disse fems hovedværker tegner sig en etik, som er gældende for store dele af New Age. Som helhed anser alle fem forfattere individets etiske valg for at være frit, samtidig anser de historiens gang for at være determineret styret af naturlove og samfundsmæssige forhold. Dette kunne syntes som et paradoks, men de mener at i det store historiske perspektiv er menneske determineret, og i det nære perspektiv er menneske frit.
Alle fem New Age – forfattere giver i deres litteratur udtryk for en kombination af flere etiktyper. To træder særligt tydeligt frem: ekspressiv etik og konsekvensetik. Den ekspressive etik er en individualistisk etik, hvor den rette handlemåde bestemmes ud fra den enkeltes egen umiddelbare intuition og sensitivitet. Ved konsekvens etik bestemmes den rette handlemåde ud fra handlingens konsekvenser.
Refleksion
Som jeg ser det: Damanhur, Findhorn, Sri Aurobindo Ashram, Auroville, Gotheanum, Martinus Institut og Center, Gilalai Institut for Energi & Bevidsthed, Den Gyldne Cirkel og Det Gyldne Tempel er et første skridt i en rigtig retning. Dette ud fra devisen: Hvor skal vi hen? Det korte svar: Væk fra egoisme og materialisme. Det kan ske ved selvudvikling og åndelig udvikling. Det vil sige øget bevidsthed og en deraf følgende ny moral. Det vil i fremtiden føre til en ny type mennesker med en ny bevidsthed. Det er forunderligt: Visionerne til de fleste af stederne blev modtaget af initiativtagerne inden for en forholdsvis kort periode. Stederne har adskillige fællestræk. Mange af deres aktiviteter, ceremonier og brugte symboler er forholdsvis ens. New Age, neopaganisme og teosofi går godt hånd i hånd. Stederne er ”vinduer” ind til en ny tidsalder – Vandbærens tidsalder.
Bøger der har relationer til denne artikel:
Det levende verdensbillede. Asger Lorentsen. Borgens Forlag
Det tredje testamente. Martinus. Borgens Forlag
Indvielse i menneskehedens fremtid. Asger Lorentsen. Lemuel Books
Kristi tilsynekomst. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
New Age etik. Lise Debel Christensen. Academic Books
Rudolf Steiner. Johannes Hemleben. Visdomsbøgerne
Spirituelle impulser. Asger Lorentsen. Borgens Forlag.
Stof til eftertanke. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
Undervisning i den ny tidsalder. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
NB:
Hvis du vil vide mere om teosofi, åndsvidenskab og spiritualitet, så er det muligt at købe bøger om disse emner i vores bogudsalg eller via vores webshop. Du skal også være velkommen på Den Gyldne Cirkels forskellige kurser.
Se mere på: www.dengyldnecirkel.dk.