Den første del af denne artikel er et forsøg på, at ”tegne” et billede og skrive en biografi om den historiske Maria Magdalene. Det sker på baggrund af, hvad jeg har kunnet opdrive af oplysninger, og teorier om hende og hendes færden. Yderligere har jeg; så at sige rejst i hendes og Jesu fodspor, for at opleve energier på de steder, hvor de i fordums tid har færdes. Rejserne har især gået til Israel og Sydfrankrig.
Den anden del af artiklen handler om Maria Magdalene set i esoterisk lys. Det vil sige: Mesteren Maria Magdalena.
Hvem var Maria Magdalene?
Det Nye Testamente giver lidt af svaret. Tilsammen indeholder det 12 direkte henvisninger til Maria Magdalene, og heraf er de 11 knyttet til lidelses- og opstandelses beretningerne. Hvor alle fire evangelier beretter om Maria Magdalene i forbindelse med Jesus korsfæstelse og gravlæggelse, samt ved hans opstandelse. De fortæller: Ved Jesu korsfæstelse var Maria Magdalene tilstede, sammen med andre kvinder der havde fulgt Jesus. De mandlige disciple var flygtet i angst, og holdt sig væk. Maria Magdalene var også til stede ved gravlæggelsen sammen med Maria, Jesu mor. Maria Magdalene blev vidne til den tomme grav, og var den første der mødte den opstandne Jesus. Maria Magdalene var budbringeren, der underrettede de mandlige disciple og senere apostle om, at Jesus var opstået. Syv steder i Det ny Testamente listes Jesus kvindelige ledsagere op. Alle gange er Maria Magdalene nævnt, og de 6 gange som den første person i rækken. Kun en gang er Jesus mor Maria nævnt først. I oldkirken blev Maria Magdalene betegnet og kendt som apostlenes apostel.
I Lukasevangeliet får vi lidt mere at vide om Maria Magdalene: I Luk.: 8. 1/3. står om kvinderne i Jesu følge: ”I den følgende tid gik han fra by til by og fra landsby til landsby, og han prædikede og forkyndte evangeliet om Guds rige. Sammen med ham var de tolv og nogle kvinder, der var blevet helbredt for onde ånder og sygdomme. Magdalene, som syv dæmoner var faret ud af, Johanna, der var gift med Kuza, en embedsmand hos Herodes, og Susanna og mange andre. De sørgede for dem af deres egne midler.” Evangelierne fortæller også at hun kom fra byen Magdala, der ligger ved Genesaret Sø. Navnet Magdala betyder tårn, og det passer meget godt på skikkelsen Maria Magdalene.
Ud fra ovennævnte kan der drages følgende konklusioner:
– Maria Magdalene må have været en central person i Jesus liv.
– Maria Magdalene fulgtes med Jesus på hans vandring.
– Hun var Jesu ledsager, hans finansielle støtte og en kvinde han elskede. I dette udsagn hentydes der ikke til et seksuelt forhold.
– Hun var velhavende, og var med til at sørge for brød på bordet til Jesus og hans mandlige disciple. Kort sagt: Hun støttede dem økonomisk under deres vandring.
– Hun kom fra byen Magdala, deraf hendes navn.
– Vi ved ikke om, det var hende, der salvede Jesus. Noget tyder på det. Fx nævnes navnet Maria i den forbindelse, og efter Jesus død går Maria Magdalene, Jesu mor og andre kvinder ud til graven for at salve Jesus døde legeme.
Et spørgsmål står åbent: Hvad mens der med sætningen: ”Magdalene som syv dæmoner var faret ud af.” Var hun psykisk syg, eller led hun af anden sygdom? Vi ved det ikke. En bibelforsker har fremsat en teori om de syv Dæmoner, som Jesus uddrev af Maria Magdalene. Han hævder: Det skal forstås symbolsk. Det vil sige: Jesus renser og åbner hendes syv chakraer, som et led i hendes åndelige udvikling. Jeg vil hævde: Jesus hjælper Maria Magdalene i hendes indvielses proces. Om de syv dæmoner har jeg ingen mening.
Oplysningerne det er muligt at hente ud af Det Nye Testamente er sparsomme. Kvinden der salver Jesus omtales i de tre synoptiske evangelier, og i Johannes Evangeliet. Her hævder nogen, at der er tale om Maria Magdalene, men i de tre synoptiske evangelier nævnes kun, at det er en kvinde. Johannes nævner navnet Maria, men er det Maria Magdalene? Vi ved det ikke. Hendes identitet har gennem kristendommens historie, været omgæret af gætteri og mange spekulationer. På det er Pave Gregor den Store (540/604) et godt eksempel. Han var en meget aktiv og visionær kirkeleder. Han var ud af en patricier familie, munk og i 590 blev han valgt til pave. På kort tid gjorde han pavestolen til en markant politisk faktor. Han drev en målrettet mission, og skrev adskillige teologiske lærebøger, samt indførte mange ceremonier og reformerede kirkens liturgi. Han har været en af de mest betydningsfulde og magtfulde paver. Han smeltede Maria Magdalene sammen med Maria fra Betania, og den unavngivne synderinde i Lukasevangeliet. På den måde fik Maria Magdalene en ny identitet som synder og prostitueret. Det skete i en prædiken, han på et tidspunkt holdt. Den gav svar på spørgsmål, om de forskellige Mariaer, som hans menighed havde stillet. Det var også med til at styrke troen på kristendommen i en tid hvor Romerriget var i opløsning.
Et modsat eksempel på Maria Magdalenes identitet. I den franske middelaldertradition blev Maria-Magdalene omtalt og kendt som: Notre Dame de Lumiére. Hvilket betyder: Vor Frue af Lyset. Hun blev sat i forbindelse med den højeste visdom – Sofia. Nogle steder er hun afbildet med Sofias tolv stjernede strålekrans, som der henvises til i Johannes Åbenbaring. Den Sorte Madonna figur i Verviers nær Liège, bærer en sådan strålekrans. (Kilde: Bogen: Gåden om Maria-Magdalene side 51).
Som jeg ser det, er ordene Vor Frue af Lyset også et tegn eller symbol på indvielse. Det har medført, at hun har haft en bevidsthed ud over det normale, hvad meget også tyder på, hun havde. Hvad angår indvielse, skal det relateres til den form for indvielse, som Alice A. Bailey og andre teosoffer skildrer i deres litteratur. Altså indvielse af sjæle, og øget bevidsthed for det inkarnerede fysiske legeme.
Jesus og Maria Magdalene havde et tæt samarbejde i en grad, vi ikke kender til i dag, eller snare ikke har villet anerkende. Kvinders betydning og værdi er gennem tiderne konsekvent blevet nedtonet af kirken. Kort kan man sige: Romerkirken har især satset på Jesus, Peter, Paulus og senere på Jomfru Maria. En ret ensidig satsning på mandlige værdier. Maria Magdalene blev gjort til en skøge og bevidst fortiet, sammen med de andre kvinder. Maria Magdalene blev først taget til nåde af Romerkirken i 1969, hvor hun får en festdag og helgenværdighed. De har dog ikke taget konsekvensen af dette! Så sent som i 1995 forbød pave Johannes Poul 2. overhoved at diskuterer emnet kvindelige præster, med henvisning til: Jesus kun havde mandlige disciple. Meget tyder på, at han ikke har ret. Jeg vil hævde: Maria Magdalene var en af Jesu disciple, men efter Jesu død blev hun ”parkeret” på et sidespor af Romerkirken. Hun blev offer i en magtkamp blandt de første kristne. Flere af Jesu disciple og apostle var just ikke elskere af kvindekønnet, nogen påstår de var kvindehadere. Dette fremgår af flere af de ikke kanoniserede skrifter og evangelier. Her fremhæves især Peter som kvindeforagter, måske hader. Om han og nogen af de andre disciple var det, er svært at sige. På den tid havde kvinder just ingen høj status, de var underlagt mændene, og nærmest deres ejendom.
Historien om Maria Magdalene er pakket ind i sagn, legender og symbolik. I skrivende stund år 2015 er skikkelsen Maria Magdalene ved at blive et symbol på: ”Kvinden.” Det har to tusindes års patrikalsk ledelse af kirkesamfund og verdslige forhold sørget for. Hvor undertrykkelse af kvinder og det kvindelige, var væsentlige faktorer. Tryk avler som bekendt modtryk. Den nye tid skal være velkommen.
Når man betragter kirkekunsten, som den gennem tiderne har foldet sig ud, så fortæller den en anden historie om Maria Magdalene. Her er hun tit afbildet sammen med Jesus eller alene. Hun er afbillede i forbindelse med skulpturer, glasmalerier, ikoner, træskærerarbejde, glasmosaikker, malerier og i forbindelse med kirkeudsmykning. Formentlig er hun den mest afbillede af de klassiske figurer, med undtagelse af Jesus. Der indtager en første plads. Der findes et utal af gengivelser af hende ved korset, graven og scenen mellem hende og Jesus efter han opstod, den såkaldte ”Noli me tangere” samtale. Salvingen af Jesus er også et meget brugt motiv. Det samme er kvinden med alabast krukken, men er det Maria Magdalene? Hun er også afbilledet i en grotte, og forskellige steder i Sydfrankrig, hvor hun efter sigende rejste rundt og prædikede. Helt op til vor tid, har hun været en yndet figur i mange kunstneriske sammenhænge. I 1960 fremstillede Salvador Dali et maleri af hende, med navnet: Maria Magdalenes liv. Det forestiller romerske nagle, der er slået ind i hendes underliv. Kort sagt: Et stærkt og nutidigt symbol på Romerkirkens misbrug af skikkelsen Maria Magdalene. I megen moderne New Age kunst, især i forbindelse med malerier, er hun den dag i dag et yndet motiv. På en uforklarlig måde har skikkelsen Maria Magdalene gennem årtusinder fascineret mange mennesker, og gør det stadig. Hendes feminine kraft går som en pulserende understrøm gennem de kristne kirkesamfund.
Johannes Åbenbaring og Maria Magdalene:
Joh. Åb.: 12. Den fødende kvinde og dragen. Er Maria Magdalenes videre færd efter Jesu død flettet ind i denne allegori?
Kort så handler det overordnet om; den strid alle kristne er involveret i. Nemlig kampen mellem lys og mørke eller kampen mellem Gud og Satan. En kamp der foregår i hvert enkelt menneske, men også på jorden som helhed. Det er både et fysisk anliggende og et indre. Da Jesus har overvundet Satan, er Satans tid talt, om end han er yderst magtfuld og tillokkende. Han er dømt til tilintetgørelse, og menighederne til sejr, fordi kristne mennesker står under Jesu beskyttelse. Så langt den mere officielle tolkning. Der er skrevet mangt og meget om det af teologer og andre. Det er tit blevet tolket ud fra det pågældende kirkesamfunds holdninger, anerkendte dogmer og moral.
Nogen af nutidens kendte forfattere har tolket det, som var det Maria Magdalene der symbolsk blev beskrevet i kapitel 12. De har også bygget videre på det, og nærmest overgået hinanden. De skriver at Jesus og Maria Magdalene var gift, de fik børn, og flygtede til Sydfrankrig, hvor deres slægt endnu kan spores. Bøgerne er yderst velskrevet og spændende. Det er bøger som: Rosens navn, Tempelherrernes indsigt, Hellig blod og hellige gral, Gåden om Maria Magdalene, Jesus Skrifterne og Da Vinci mysteriet med flere. Især den sidstnævnte er et tydeligt udtryk for dette. Flere af ovennævnte bøger har solgt godt, virkelig godt, så godt at nogen snakker om en særlig bogindustri og trend. Man kunne kalde det; jagten på sandhed efter… Hvor meget der er sandhed i dem, og hvor meget der er konspirations teorier, spin eller fiktion, skal være usagt. De har til gengæld sat kristendommen på dagsordnen verden rundt, og det er sket i et nyt lys. Rent faktisk har de gjort det på en genial måde, der svare til vor moderne tid.
Personligt har jeg p.t. ikke noget svar på indledningsspørgsmålet, eller om Jesus og Maria Magdalene var gift, og om de også fik børn sammen. Noget tyder dog på, at Maria Magdalene rejste til Sydfrankrig og døde der.
Hvad kan de apokryfe evangelier fortælle om Maria Magdalene?
De apokryfe evangelier:
Her er udvalgt nogle få, og nok de mest kendte. Ordet apokryf betyder skjult eller hemmeligt. Hvorfor man har valgt dette navn, henligger i det uvisse. En mulig forklaring kan være, at dem der besad og brugte disse skrifter og evangelier, søgte at holde dem hemmelige for oldkirken og kirkefædrene.
Maria Magdalene-evangeliet:
Maria-evangeliet er et af de såkaldte gnostiske evangelier, der blev fundet ved Nag Hammadi i Ægypten. Maria Magdalene beretter: Om sjælens vandring, en vandring hvorunder hun (sjælen betegnes som hun) må passere fire vagtposter efter tur. Ved at kasserer eller frasortere dette evangelium slap bibel arkitekterne for at få sjælevandring direkte med ind i Det Nye Testamente. Selve Maria Magdalenes ord kan også udlægges som en del af en indvielses proces.
Hvad står der mere om Maria Magdalene?
– Hun var til stor irritation for de mandlige apostle, fordi hun fik åbenbaringer.
– Hun trøster disciplene, og indgyder dem mod.
– Jesus elskede hende højere end nogen anden discipel.
– Hun forkynder for apostlene, hvad hun har lært af Jesus, som han end ikke har åbenbaret for Peter. Han og Andreas betvivler hendes viden, og beskylder hende for at lyve. Levi forsvarer hende. Peter er tydelig jaloux, og taler nedsættende om kvinder.
Thomas-evangeliet:
Thomas-evangeliet er et af de såkaldte gnostiske evangelier, der blev fundet ved Nag Hammadi i Ægypten. Det består af 114 vers, visdomsord eller læresætninger, givet af Jesus og nedskrevet af Thomas. Essensen af dette evangelium er, at mennesket skal frigøre sig fra hverdagslivet, finde sandheden inde i sig selv, og dyrke deres indre lys. Evangeliet er medtaget som et at de Nytestamentlige Apokryfer. Nævnes Maria Magdalene?
Ja. Maria Magdalene omtales 2 gange:
– Hun udspørger Jesus, og er 1 ud af 5 disciple der er nævnt ved navn.
– Peter betvivler Maria Magdalenes status, fordi hun er kvinde, og kommer med nogle nedsættende eller hadefulde bemærkninger om Maria Magdalene. Jesus irettesætter ham, og erklærer at han anser hende for at være en ”mand” (Det vil sige: Lige med jer mænd).
Pistis Sophia:
Pistis Sophia er en gammel gnostisk tekst, der menes nedskrevet mellem det 3. og 4. århundrede efter Kristus. Heri hævdes det: Jesus blev 11 år på jorden efter opstandelsen. Sophia er en kvindelig guddom med mange aspekter og evner. Hun betegnes bl.a. som Helligånden og det kvindelige aspekt af Logos. Pistis Sophia rummer også en del tekst om, hvordan den åndelige verden er indrettet eller opdelt.
Ordet Sophia kommer fra græsk og betyder visdom. Det er et centralt begreb i hellenistisk filosofi, hos filosoffen Platon, i gnostiske tekster, ortodoks og esoterisk kristendom, samt i kristen mystik. Inden for New Age har visdom fået en renæssance, samt i forbindelse med spiritualitet. I teosofien har visdom en fremtrædende plads. Nogen vil måske sige: Nej Finn, ortodoks kristendom har intet med Sophia at gøre. Til det er at svare: Hvorfor mon kirken Hagia Sophia i Istanbul bære dette navn? Hagia Sophia betyder hellig visdom. Kirken blev bygget i årene 532/537 på kejser, Justinians påbud. Det blev en imponerende og usædvanlig smuk kirke. Da vidunderet stod færdigt og Kejser Justinian skulle indvie den, udbrød han glædestrålende: ”Himlen være lovet for, at jeg er blevet anset for værdig til at udfør dette værk. Oh Salomon! Jeg har overgået dig. I ca. 900 år var kirken Det Byzantinske Riges hovedkirke, og blev en model for andre kirker. Jesus udtaler sig også om visdom. I Mat.: 11. 19. siger Jesus: Og menneskesønnen kom, han både spiser og drikker, og folk siger: Se den fråser og dranker, ven med toldere og syndere! Dog, visdommen har fået ret ved sine gerninger.
Nok om det, til bage til Maria Magdalene. Står der noget om hende i Pistis Sophia? Ja, om Maria Magdalene står:
– Hun kaldes for den velsignede af Jesus.
– Jesus vil åbenbare alt hvad hun søger for Maria Magdalene.
– Hendes hjerte er mere åbent for himmerige end nogen anden discipels.
– Hun er fyldens fylde, og fuldbyrdelsens fuldbyrdelse.
– Hun er den velsignede som vil arve hele lysets kongerige.
– Hun er den der spørger dybere ind til Jesu lære, og han roser hende for det.
Filips-evangeliet:
Filips-evangeliet er et af de såkaldte gnostiske evangelier, der blev fundet ved Nag Hammadi i Ægypten. Heri står om Maria Magdalene:
– Hun kaldes Jesu partner eller ledsager. I originalteksten står på koptisk: Koinonos, der betyder partner eller ledsager
– Jesus elskede hende højere end alle disciplene, og han kyssede hende tit på… Muligvis er det på munden, men det kan ikke siges, hvor det var med sikkerhed. Ordet mangler i det gamle skrift. Sikkert er det dog, at de andre disciple var jaloux. Der er ikke nogen hentydning til, at Jesus og Maria Magdalene var gift eller boede sammen.
Det må konstateres: Disse skrifter eller evangelier tegner et noget andet billede af Maria Magdalene. Ingen tvivl: Kirkefædrene og Romerkirken ”kørte” hende ud på et sidespor. Der blev hun ”parkeret” i små 2000 år. Til gengæld er hun, som fænomen og energi, vendt tilbage med stor styrke.
Legender om Maria Magdalene:
1. Ifgl. katolsk overbevisning døde Maria Magdalene i Efesos. Her boede hun sammen med Jomfru Maria og Johannes. Den Johannes, der efter Romerkirkens mening var forfatteren af Johannes Evangeliet, Johannes Brevene og Johannes Åbenbaring.
Ud over at Romerkirken hævder, at hun døde i Efesos, har jeg ikke kunnet findes noget, der understøtter denne legende. Heller ikke efter flere besøg på stedet. Jomfru Maria og Johannes har været på stedet, men jeg fornemmede ikke, at Maria Magdalene har færdes på stedet.
2. Hun var gift med Apostlen, Johannes.
Jeg har ikke kunnet finde noget, der understøtter den påstand.
3. En anden legende hævder: At Maria Magdalene blev fordrevet fra Palæstina og flygtede over havet, og gik i land øst for Marseille. Det skete sammen med Sankt Maximin, Jomfru Marias søster, Maria Jakobe, og Maria Salome apostlen Johannes mor. Det var de første som begyndte at udbrede det kristne budskab i Provence. På et tidspunkt trak Maria Magdalene sig tilbage Saint Baume-grotten, der ligger øst for Aix en Provence. I dag er grotten et pilgrims mål, der besøges af ca. 500.000 mennesker om året.
Ja, jeg tror; hun rejste til Sydfrankrig. Mange religiøse malerier og udsmykning understøtter, at hun drog til Sydfrankrig. Jeg tror blot ikke, at Saint Baume-grotten var den grotte hun trak sig tilbage til. Der er heller ikke nogen historiske belæg for denne teori. Historier om tilknytningen til Saint Baume-grotten dukker først op som en legende i middelalderen.
4. Der er også fremsat teorier om, at Maria Magdalene en tid opholdt sig hos terapeuterne i Alexandria, og der blev udlært som gnostisk præstinde.
Det er en mulighed, jeg ikke vil afvise. Hendes fremtræden i De Apokryfe Skrifter understøtter denne teori. Formentlig opholdt hun sig der i en kort periode, før hun rejste til Sydfrankrig.
5. Den danske forfatter og mystiker Lars Muhl har en hel speciel teori om, at hun kom til Sydfrankrig, og på et tidspunkt boede på et kloster, der lå på Salveterra-Plateauet i Pyrenæerne ikke langt fra Middelhavet. Han hævder også, at hun i en nærliggende grotte søgte fred og mediterede. Han har også optegnet hendes senere inkarnationer.
Jeg vil hævde: Lars Muhl har fat i noget rigtigt. Jeg har selv været på stedet to gange, for at fornemme stedets energi. Det tyder på, at hun har opholdt sig på et kloster, der lå på Salveterra-Plateauet. Første gang fik jeg flere symbolske, og meget sigende oplevelser. Anden gang oplevede jeg stedets energi, på en meget dramatisk måde. Jeg faldt på en klippesti, og fik nogle slemme rifter i arme, så blod dryppe ned på Salveterra-Plateauet.
Jeg har en kammerat, der har kendskab til nogle af sine tidligere inkarnationer. Han hævder; at har mødt hende i dette område for små 2000 år siden. Så, Ja. Mine oplevelser på stedet understøtter Lars Muhl teori om, at hun på et tidspunkt boede på et kloster, der lå på Salveterra-Plateauet.
6. Dan Brown og andre forfattere hævder: Maria Magdalene var gift med Jesus, og fik barn/børn med ham. De rejste sammen til Sydfrankrig.
Jeg tilskriver Dan Brown en usædvanlig livagtig fantasi. Et vil jeg give ham ret i: Maria Magdalene rejste til Sydfrankrig. Om Jesus rejste med hende, om de var gift, og fik barn/børn sammen, skal være usagt, men jeg tror ikke på det. Til gengæld har Dan Brown været med til at udfordre kirkernes og Bibelens autoritet, ved at sætte nyt lys på de gamle fortællinger.
Aller mindst tror jeg på, at Jesus rejste med Maria Magdalene til Sydfrankrig. Jesus døde på et kors, der var rejst på Golgata uden for Jerusalem i år 33. Dette understøttes af hele tre meget forskellige kilder.
– En clairvoyant iagttagelse af Rudolf Steiner. Han hævder: Jesus døde den 3. april år 33. og tilføjer kl. 15,00.
– Romerkirken har som Jesus officielle dødsdag den 3. april år. 33.
– Ifølge en videnskabelig artikel, der i maj måned 2012 blev offentliggjort i tidsskriftet Geology Rewiew, blev Jesus korsfæstet den 3. april år 33. Forskere har fundet ud af, at der på denne dato indtraf et jordskæv, som ramte Jerusalem. Det nye Testamente beskriver, at da Jesus døde, indtraf et jordskælv. Ud fra det konkluderer de: Jesus døde d. 3. april år 33. Bibelen eller ej, så er forskernes geologiske undersøgelser et vidnesbyrd om; at der indtraf et jordskælv på denne dag.
Maria Magdalene i et esoterisk lys:
Dette er et forsøg på, at bringe et feminint aspekt ind i teosofien. Da der ikke er nogen af de kendte teosoffer, der for alvor har forsøgt at gøre det, kan jeg kun holde mig til mennesker, der ikke er teosoffer. De to eneste jeg har kunnet finde i Danmark er Lars Muhl og Teresa Thanning.
Og dog; Birgitte og Peter Fich Christiansen betragtes af nogle som teosoffer. Om de bruger den betegnelser selv, skal være usagt. Deres viden om spiritualitet, teosofi og Mestre er til gengæld stor – mega stor. De har gennem mange år bidraget med at udvikle kendskabet til den åndsvidenskabelige litteratur. De besidder også kunstneriske evne. De er især kendte for deres kanaliserede malerier, som er fremstillet i fællesskab.
Maria Magdalene er en Mester, der stort set ikke står noget om på nettet, udover nogle korte og sporadiske bemærkninger. Så ordene: Har svært ved at nærme sig det fysiske, må siges at være rammende. Der er ikke ret mange hjemmesider, der omtaler Miriam. De få der er, skriver stort set det samme som Ficherne, men med lidt forskellige ord. Så er der nogle få kanaliseringer. Der er ikke noget nyt eller konkret at finde om Miriams udvikling og tidligere liv.
Mystikeren Lars Muhl skriver om Maria Magdalene:
I bogen ”Gral” skriver Lars Muhl om Maria Magdalene: Hun er et Venusiansk væsen, der har bragt Kærlighedens Visdom og månekvaliteter ind på jordplanet. Hun haft følgende inkarnationer:
– Dronning Tivi (1490/1468 F. Kr.).
– Miriam, Moses og Arons syv år ældre søster (Ca. 1400 år f. Kr.).
– Dronning af Saba (1020/950 F. Kr.).
– Mariam Magdal. (1. f. kr. / 76 e. Kr.).
– Guinevere, Kong Arthurs brude. (Ca. 500 e. Kr.).
– Esclaramonde de Foix. (1155/1240. e. Kr.).
– Jeanne D´Arc. (1412/1431 e. Kr.).
– Noor-un-nisa Inayat Khan. (1914/1944 e. Kr.).
– Helene Schucman. (1909/1981 e. Kr.). Hun var ikke en direkte inkarnation, men en discipel.
Citaterne er fra Larses bog siderne 423/434. I Larses bog ”Gral” kan du læse meget mere om de enkelte inkarnationer. I Lars Muhl bog ”Maria Magdalene, Seeren, Oraklet og Den Glemte Kraft” kan du læse meget mere om Maria Magdalene.
Teresa Thaning skriver om Mesteren Maria Magdalena:
Maria Magdalena, som også kaldes Lady Miriam, var Jesu kæreste. Hun inkarnerede senere som Jeanne D´Arc og lod her 1. stråles viljekræfter og nedbrydning af gamle former komme kraftfuldt til udtryk. Hun havde klarsyn som barn, der virkede meget stærkt ind på hendes person. Senere inkarnerede hum som Madam Blavatsky, hvor hun kanaliserede esoterisk viden og stiftede Teosofisk Selskab. Hun har haft mange inkarnationer, hvor det at beherske energien på 1. stråle har været udfordrende, men erfaringerne har givet hende en stor styrke og indsigt. Hun har en solid og resolut energi, der virker overvældende for mange.
Maria Magdalena er tærsklens vogter og repræsenterer spejlet og dragen. For at mennesket kan engagere sig i det fysiske liv og gennemgå de åndelige initiationer på det rette tidspunkt, findes der en tærskelvogter, som sørger for, at den åndelige udvikling ikke går hurtigere, end mennesket har arbejdet sig frem til. Det sker ved, at tærskelvogteren sørger for, at åbningen ind til højere bevidsthedsplaner foregår i et tempo, som passer til udviklingen for den enkelte. Det er en måde at fastholde sjælen på den opgave, som skal udvikle den videre, nemlig en grundlæggende bearbejdning af mørket i personligheden.
Når et menneske i sin udvikling er nået dertil, hvor det begynder at arbejde aktivt med sit eget lys og de højere lag af bevidstheden, så vil ufærdige, mørkere sider af princip presse sig på. Det sker, for at bevidsthedens opadgående udvikling og de tilsvarende initiationer kan ske rimeligt afbalanceret, hvilket kun kan ske, når de mere ufærdige sider er modnet.
Skyggesider må bearbejdes, før nye niveauer af lys på balanceret vis kan manifestere sig. Når et menneske går ind i en tæt proces med sit eget indre lys, vil mindre færdige sider af dette menneske presse sig på for at komme til udtryk. Disse sider er normalt ubevidste for personen, og derfor repræsenterer Maria Magdalena også spejlet, som er den instans, der kan spejle og synliggøre menneskets lavere natur, det lavere jeg, der skal bringes til bevidsthed og integreres og fravælges til fordel for lyset og kærligheden, så den spirituelle proces kan tage yderligere fart. Hvordan mennesket forholder sig til det, der bliver spejlet, er den enkeltes ansvar og proces.
Konfrontation med de umodnede, mindre bevidste sider kommer ofte til udtryk som følelse af at være uelsket, svigtet, urimeligt behandlet og at have mistet kontakten med lyset i den grad, man havde det forinden, og den kærlighed der strømmer derfra, hvilket yderligere kan skabe indre splittelse og mistillid til lyset. I handling kan det komme til udtryk som manipulation, misbrug og had. Spejlingen er en prøvelse på mørket i en selv, op på, om man lader sig lokke af sin lavere natur. Det gamle skal nedbrydes, for at nye niveauer aflys kan komme til udtryk i mennesket. Derfor er det også en test i, hvor dybt lyset har fat, og hvor meget ubearbejdet mørke der resterer i mennesket.
Hvis bevidstheden ikke er parat, så vil mødet med tærsklen betyde, at bevidstheden ikke åbner sig yderligere op mod højere bevidsthedslag, eller alternativet, at der sker en ubalanceret udvikling. Meningen er, at egoet skal afvikles, hvilket ikke er det som, at det skal dø. Er der ikke balance i personligheden, der risiko for, at egoet i stedet vokser og ernæres af mødet med lyset, hvilket kan skabe super egoer og det er bestemt ikke hensigten med spirituel vækst. Er bevidstheden parat, vil der kunne ske en afbalanceret progression uden de ovennævnte følelsesmæssige konfrontationer. Udraget er fra siderne 25/27 i Teresas bog ”Beskeder fra Ærkeengle og Mestre.”
Birgitte og Peter Fich Christiansen skriver om Mester Miriam:
Mester Miriam er en 1. stråle Mester. Det vil sige strålen for Vilje og kraft. I bogen ”Et Vindue til Universet” skriver de om hende:
Hendes motto er: ”Jeg dvæler ved Den Højeste Trone.” Miriam har svært ved at nærme sig det fysiske. Hun arbejder med en stærk blåhvid, gennemborende energi, og hun stimulerer balance og harmoni, samt arbejder med ”Viljen til det Gode.” Hun arbejder også med det enkelte individs beslutning om retning og målsætning, og bringer alt negativt frem i lyset. Hun virker transformerende, rensende og påvirker kronechakraet. I bogen er der et meget smukt billede af Mester Miriam. Citatet er fra side 28 i bogen: ”Et Vindue til Universet.”
Her ser vi, at Teresa hævder: Maria Magdalena er en 1. stråle Mester. Det samme gør Ficherne. To af hendes inkarnationer har været som Jeanne D´Arc og Madam Blavatsky. Den sidste inkarnation er Lars Muhl ikke enig i. Det er jeg heller ikke. Hun er klart en stråle 1. Mester.
Bøger der relaterer til denne artikel:
Beskeder fra Ærkeengle og Mestre. Teresa Thaning. Sacred Books
Bibelen. Det Danske Bibelselskab 1992
Bogen om Bibelen. Pat og David Alexander. Forlaget Aschehoug
Da Vinci mysteriet. Dan Brown. Forlaget Hr. Ferdinand
Dødehavsrullerne. J. C. Vander Kam. Forlaget Anis
Et Vindue til Universet. Birgitte og Peter Fich Christiansen. Forlaget Sphinx
Gral. Lars Muhl. Forlaget Lindhardt & Ringhof
Gyldendals Fremmedordbog. Nordisk Forlag
Gåden om Maria Magdalene. Laurence Gardner. Forlaget Bazar
Indvielse. Alice A. Bailey. Esoterisk Center Forlag
Jeanne D´Arc. Kirsten Grubb Jensen. Forlaget Alfa
Jesus skrifterne. Michael Baigent. Forlaget Bazar
Maria Magdalene. Lars Muhl. Forlaget Lindhardt og Ringhof
Ny Testamentlige Apokryfer. J. L. Christiansen & H. K. Nielsen. Bibelselskabet
Politikens Bibelleksikon. Politikens Forlag.
Symbolordbog. J. E. Cirlot. Visdomsbøgerne
NB.
Da flere af de omtalte bøger, hvorfra citater og udsagn er hentet, er blevet til via clairvoyante iagttagelser og/eller kanaliseringer, så kan du læse artiklerne: ”Er clairvoyance objektiv?” – ”Kanalisering fra Mestre.” og ”Skelneevne på den åndelige vej.” I de 3 artikler behandler Asger Lorentsen kanalisering og clairvoyance indgående. Det sker bl.a. ud fra spørgsmålene: Hvordan fungere det, og hvad nærmere er det? Artiklerne er at finde under åndelig udvikling.
Hvis du vil vide mere om teosofi, åndsvidenskab, lysarbejde og spiritualitet, så er det muligt at købe bøger og DVD´er om disse emner i vores bogudsalg eller via vores webshop. Du skal også være velkommen på vores forskellige kurser.
Se mere på: www.dengyldnecirkel.dk.
Kærlig hilsen, Finn B. Langgaard.
I følge Martinus vil en med kosmisk bevidsthed aldrig gifte sig og få børn. De har for længst passeret dette stadie, da de jo er dobbeltpolede.
Han skriver, at Jesus som ham selv, havde kosmisk bevidsthed.
Kh Anni
I always used to study post in news papers but now as
I am a user oof net thus from now I aam using net foor articles or reviews, thanks to web. https://www.Waste-NDC.Pro/community/profile/tressa79906983/