Jeg har hørt mange mennesker fortælle mig, at de har fået noget bestemt at vide i en clairvoyance, og at de har tillid til det, de har fået det at vide, fordi de ser den clairvoyante som en ufejlbarlig kanal for en viden, der ligger uden for personlighedens farvning. Og jeg har hørt clairvoyante fortælle, at de har fuld tillid til deres clairvoyance, fordi de forholder sig upersonligt under clairvoyancen og blot er en kanal for det, de ser eller det, de får at vide. Disse forståelser om clairvoyancer viser imidlertid en manglende forståelse for clairvoyancens natur. For at sige det ganske enkelt: Ingen clairvoyance er objektiv.
Hvis vi ser clairvoyance som en midlertidig evne, der efter den fjerde indvielse vil indgå som en delevne under det buddhiske plans naturlige evne for intuition, så må vi først skelne mellem clairvoyancestadiet og intuitionsstadiet. På clairvoyancestadiet er der altid tale om en evne, som søger at se vibrationer og at få viden, som hører til inden for mangfoldighedens eller dualitetens verden. Og da evnen selv tilhører samme verden, vil den i princippet altid udgøre et bestemt perspektiv, der udgår fra et punkt i uvirkeligheden og undersøger et område i uvirkeligheden. I forhold hertil har den højere intuition, der hører til på det buddhiske plan, den fordel, at dens grundlæggende perspektiv er enhedens verden, hvorfra der undersøges et område i dualitetens verden.
Konklusionen af dette skulle umiddelbart være, at intuition er ufejlbarlig, medens clairvoyance er fejlbarlig. Erfaringen viser imidlertid, at selv det buddhiske plans intuitionsevne er underkastet nogle begrænsninger. Hvis man f.eks. forelægger en problemstilling for en fjerdeindviet, som er præget af en østlig orientering, og derefter forelægger samme problemstilling for en fjerdeindviet, der er præget af en vestlig orientering, så vil man opdage, at de kan lægge vægt på to forskellige perspektiver, og at de kan give to forskellige råd. Dette betyder, at selv mennesker med en buddhisk intuitionsbegavelse kan være præget af en bestemt strøm eller en bestemt opgave. Og ud fra dette særområde inden for enhedsplanet vil intuitionen kunne give forskellige resultater. For at forstå dette nærmere kan det være en ide at læse de sider i bogen ”Spirituelle impulser”, hvori jeg trækker ni grundlæggende forskelle frem mellem Martinus og mesteren Djwahl Kuhl vedrørende visse livsindsigter. Konklusionen på denne sammenligning er, at selv om begge trækker på en buddhisk evne, så er selv denne evne stadig underkastet nogle forskelle ud fra perspektiv, udforskningsmetode og livsopgave. Når dette gælder for den buddhiske intuition, gælder det naturligvis i endnu højere grad for clairvoyance.
Niveauer af clairvoyance
Den største forskel i clairvoyante evner findes i niveauet af evnen. De fleste clairvoyante, der arbejder i de nordiske lande for tiden, er astralt fokuserede. Dette betyder, at deres evne udgår fra solar plexus og lidt fra hjertecenteret. Selv om en clairvoyant kan opleve, at forståelserne ses inde i hovedet, er det ikke det samme som at det er en 3. øjes clairvoyance, fordi oplevelsen i hovedet blot fortæller, at hjernen er det mest naturlige registreringsapparat for forståelser. En astral clairvoyance har en evne til at se ind i personlighedens følelsesliv og de problemstillinger, der vedrører dette liv.
Det næste niveau er mental clairvoyance. Fordelen ved denne clairvoyance er, at den har et større overblik og et større undersøgelsesfelt. Ved mental clairvoyance kan det være enkelt at overskue hele inkarnationens forløb samt at sammenholde dette forløb og mange af dets problemstillinger og udviklingsprocesser, der dækker mange inkarnationer. Med mental clairvoyance er der mulighed for at se problemstillinger fra flere sider, men den mentale clairvoyance er begrænset af det mentale perspektiv, som den clairvoyante har. Dvs. at nogle clairvoyante har et perspektiv fra det nederste af de syv underplaner, andre fra det sjette, femte, fjerde eller tredje underplan. Når den mentale clairvoyance fungerer fra det første og det andet mentale underplan, så er der samtidig en begyndende intuitiv evne. Denne begyndende intuitive evne viser sig i en form for højere visdom, og perspektivet vil udtrykke en dyb forståelse for den længerevarende udviklingsplan for det enkelte menneske. Om en mental clairvoyance tilhører de nederste fire underplaner eller de øverste underplaner, vil som regel afsløres ved niveauet af visdom og ved vibrationen af kærlighed.
Visdom i en mental clairvoyance er ikke det samme som en stor mængde af viden. Der er således mentale clairvoyante, som har adgang til en form for vidensreservoir, hvori der er så mange detaljer om et menneskes inkarnationer, udviklingstendenser og problemstillinger, at denne detaljerigdom i viden kan virke imponerende. Men adgang til megen viden er ikke en garanti for, at clairvoyancen fungerer på det overpersonlige højere mentale niveau. Problemstillingen er her, om kærlighedsperspektivet i det clairvoyante niveau er tilstrækkeligt meget involveret, og om de overordnede udviklingsforståelser indeholder tilstrækkelig megen nuanceret visdom. Det kan her være vanskeligt at skelne for almindelige mennesker, der modtager en clairvoyance, idet det er sansen for kærlighedens vibration, og for hvorledes Gud tænker i det højere mentale plan, som kan fortælle om det clairvoyante perspektiv stammer fra dette plan.
Østlige og vestlige clairvoyante
Selv om den mentale clairvoyance er langt mere sikker og upersonlig end den astrale clairvoyance, så har den indbygget nogle begrænsninger ud fra det univers, som den clairvoyante og den clairvoyantes indre gruppe er i. Tydelige eksempler herpå er, at clairvoyante, der er præget af en østlig tradition, kan lægge vægt på ganske bestemte perspektiver omkring et menneskes udviklingslinje. Disse perspektiver kan især gå på evnen til at give slip på materialisme, følelsesmæssig tilknytning, mentale tankeformer og personlige begrænsninger, medens et clairvoyant perspektiv i en vestlig forståelse kan overse meget af dette og i stedet for lægge vægt på de konkrete udfordringer, og på hvorledes man manøvrerer sig skridt for skridt igennem disse udfordringer.
Stjerne- eller englemennesker som clairvoyante
En tydelig forskel mellem forskellige clairvoyante, der opererer fra de mentale lysplaner, er forskellen mellem stjernemennesker og englemennesker. Erfaringen viser, at en clairvoyant, der selv er på stjernemenneskelinjen, er dygtigere til at give clairvoyance til stjernemennesker, idet de har en større indre sans for stjernemenneskers udviklingsproblemer og indre vibrationstilstande. Samtidig viser erfaringen, at clairvoyante, der selv er stjernemennesker, kan have en meget ringe sans for englemenneskers indre vibrationstilstande, udviklingsveje og problemstillinger. Jeg har således gennem årene mødt mange englemennesker, der har været hos en mental clairvoyant, der er stjernemenneske, og har følt sig misforstået og/eller set ned på, på en måde, hvor den grundlæggende problemstilling er, at de ikke føler deres indre genkendt af den clairvoyante. Omvendt kan englemennesker som clairvoyante have en stærk udbygget sans for englemenneskers udviklingsvej og problemstillinger, men clairvoyante englemennesker kan mangle sans for nogle af de nuancer og tilstande, som er karakteristiske for mennesker, der udvikler sig fra planet til planet med udviklingsfaser, som ikke kan genkendes af den clairvoyante.
Man kunne da spørge, om ikke den clairvoyantes indre hjælpere kan afbøde den clairvoyantes egne begrænsninger. Problemstillingen er her, at som hovedregel hjælpes den clairvoyante af væsener, som tilhører den clairvoyantes egen gruppe eller udviklingsvej. Dette betyder, at selv om der hentes forståelser, informationer og perspektiver fra en indre gruppe, så har denne gruppe i princippet præcist de samme begrænsninger, som den clairvoyante selv har. Den indre gruppe kan være behjælpelig med at give adgang til nogle informationer. Den indre gruppe kan være behjælpelig med at skabe en lysforbundethed til at iagttage nogle tilstande og problemstillinger i den undersøgtes liv og bevidsthed, men den indre gruppe tilhører selv et begrænset vibrationsområde med begrænset kærlighed, begrænset visdom og begrænsninger i, hvad der kan genkendes og forstås i udviklingsveje, som medlemmer i denne gruppe ikke kender fra sig selv. Dette er ikke blot en teoretisk problemstilling, men en problemstilling der har stor praktisk betydning set ud fra hvor mange, der går til clairvoyance uden at blive helt forstået i deres indre essens og udviklingsvej.
At sortere i clairvoyancen
Clairvoyante opfatter som regel sig selv som ufejlbarlige, og de har vanskeligt ved at tage til sig, når mennesker, der har været i clairvoyance hos dem, ikke er tilfredse med clairvoyancen. Men når et menneske går til en ellers dygtig og anerkendt clairvoyant og får at vide, at han/hun helst skal skilles, og ægtefællen kort tid efter går til den samme clairvoyante og får at vide, at han/hun ikke skal skilles, så har vi et tydeligt eksempel på selv dygtige clairvoyantes begrænsninger. Og når mennesker går til to forskellige clairvoyante og får vidt forskellige forståelser, som undertiden er så modstridende, at de ikke helt kan supplere hinanden, så er også dette et tydeligt eksempel på, at en clairvoyance sjældent er helt objektiv. Og når nogle mennesker beretter fra clairvoyancer, at de følte sig direkte nedvurderet og kritiseret under selve clairvoyancen, så er dette et tydeligt eksempel på, hvor vanskeligt det kan være for nogle clairvoyante at holde deres personlige vurderinger, sympatier, antipatier og holdninger uden for clairvoyancen.
Disse problemstillinger omkring clairvoyantes manglende objektivitet betyder i princippet, at valget af en bestemt clairvoyant samtidig er valget af et bestemt perspektiv med dets fordele og ulemper og af en bestemt personlighed med dennes grad af kærlighedsevne. Når vi går fra en clairvoyance, må vi således være bevidste om, at vi ikke har fået en fuld sandhed, men at vi har fået en hjælp fra et bestemt perspektiv med større eller mindre begrænsninger i niveau, i personlig filtrering og i kærlighed-visdom. Derfor må vor egen skelneevne og vort eget valg af, hvad vi bruger de clairvoyante forståelser til, naturligvis altid spille ind, og autoriteten for vort liv må gå tilbage til os selv. Vi må således blot tage det til os, som vi føler er rigtigt og vedkommende for os lige nu, medens andet må vente indtil vi ser, om det er brugbart i vort liv.
Den højeste clairvoyance
Den højeste form for clairvoyance nærmer sig det buddhiske plans intuition. Denne form for clairvoyance er en begyndende visdom, som ikke nødvendigvis kommer fra en speciel clairvoyant evne, men som udgår fra en intuitiv opfattelse af et menneskes grundlæggende udviklingsproblemstilling. I denne opfattelse er den ”clairvoyante” sensitiv overfor mange inkarnationers guddommelige udviklingsplan for et bestemt menneske. Den ”clairvoyante” er sensitiv over for det enkelte menneskes indre identitet, og den ”clairvoyante” er især sensitiv over for selve problemstillingen om personlighed og sjæl.
For alle højere udviklede clairvoyante er det grundlæggende perspektiv hvordan det går med personlighedens gennemstrømning af sjælen og personlighedens absorbering tilbage i det guddommelige. Dette skyldes, at alle udviklingsproblemstillinger på den åndelige vej dybest set handler om, hvorledes personlighedens miniunivers kan forfines, nuanceres og opblødes på en sådan måde, at det bliver til størst mulig gavn for den højere bevidsthed og for selve det guddommelige liv. Højere udviklede clairvoyante interesserer sig således sjældent for de konkrete problemstillinger på anden måde, end hvorledes disse problemstillinger kan indgå i en reabsorbering i Det Ene Liv. Dette betyder, at en kombination af intuition og clairvoyance udgår fra sjælens og guddommens perspektiv, og den clairvoyante ser sig som en hjælper af Det Ene Liv og ikke af den personlighed, som ønsker hjælp. Problemstillingen er her, at mennesker først kan få gavn af dette perspektiv, når de begynder at blive indstillet på at give slip på selve personligheden med dens mange ønsker til livet.